vrijdag 19 april 2024

De 998 van Peter Muurman

MOTO73-lezers hebben in de nieuwste editie (MOTO73 nr. 26/01, hier te bestellen) acht pagina’s kunnen lezen over de droomreis van Peter Muurman. Na een voorbereiding van vier jaar reed Muurman onder andere door Rusland, Oekraïne, Oezbekistan, Kazachstan, Kirgizië en Tadzjikistan. Dat doen wellicht meer mensen, maar niet op een machine waarop Troy Bayliss in 2001 kampioen WSBK werd: de Ducati 998. Gekkenwerk? Niet volgens Peter.

‘Je kunt wel een Yamaha Ténéré kopen voor tweeduizend euro, maar die moet je ook weer volledig aanpassen. Hoe is het bovendien gesteld met zaken als ketting en lagers bij zo’n oude fiets? Van de Ducati weet ik exact hoe de vlag ervoor staat’, zo legt Muurman uit. Om z’n 998 vervolgens klaar te stomen voor de lange reis heeft -ie ‘m flink moeten aanpassen, terwijl er onderweg ook nog veel is gesleuteld. De meeste aanpassingen hadden als doel om de bedrijfstemperatuur te verlagen: de kuipdelen werden geperforeerd, een tweede radiateur is gemonteerd, een grotere stalen oliekoeler, en twee extra ventilatoren, bijvoorbeeld.

Verder koos Muurman voor een hoger stuur, terwijl Nico Bakker een sterk achterframe voor hem maakte. Dikke Continental-banden zorgen voor extra grip, maar ondertussen moest Muurman wel de bandenspanning aanpassen: ‘Ik verhoogde de bandenspanning noodgedwongen van 1,6 naar 2,1 bar, omdat de velg bij diepe kuilen op de grond beukte.’ Een bagagerek zorgde voor extra bagageruimte, terwijl de nokjes van de kroonplaat werden gevijld voor extra stuuruitslag. 

Natuurlijk ging er ook wel eens iets stuk, maar Muurman liet zich geen moment uit het veld slaan. ‘Misschien dat anderen in de put zitten als hun bagagerek afbreekt, ik zie een mogelijkheid tot contact en een nieuwe ervaring. Ik heb een halve dag een behulpzame lasser aan het werk gezien en reken na afloop anderhalve euro af. Dat is toch geweldig? Ik denk niet in problemen, ik kanaliseer mijn energie op de oplossing. In dit geval moest het frame worden gelast. Dus lukt dus ook wel weer in de middle of nowhere.’

Het gehele verhaal van Muurman kun je lezen in de nieuwe MOTO73!

Foto: Jacco van de Kuilen

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen