Getest: Harley-Davidson Street 750

Heb je altijd al een Harley-Davidson willen hebben, maar schrikken de prijs/chroom/gewicht of omvang je af, dan is er nu een model dat prima bij je past. De Street 750 is een lichte beginnersmotor die toch het echte Harley-gevoel geeft.

De Street 750 is niet de zoveelste Harley-Davidson die is gemaakt voor lange ritten over Highways. De nieuwkomer is bedoeld als – hou je vast – stadsmotor. Het is niets minder dan een revolutie. Toch is het volgens Harley-Davidson precies wat (toekomstige) klanten willen. Zij willen mobiel blijven in steeds verder dichtslibbende steden. Het zijn slechts statistieken, maar sommige modellen voorspellen dat in 2030 zestig procent van alle mensen in grote steden woont. Voor die verstopte mega-steden bouwt HD de Street. Beginners of mensen met een beperkt budget profiteren er nu al van.

Revolutionair motorblok
De definitieve verkoopprijs is nog niet vastgesteld, maar die ligt waarschijnlijk tussen de 8500 en 9000 euro. Alsof een betaalbare beginnersfiets nog niet revolutionair genoeg is voor een Harley heeft het motorblok ook nog eens waterkoeling. Op die manier kan de motor zijn hoofd koel houden in het stadsverkeer. De 60° V-twin luistert naar de passende naam Revolution X. Naast de cilinderopstelling voelt ook de getande riem als eindoverbrenging vertrouwd aan. Het blok levert 53 pk en 60 Nm @ 4000 tpm koppel. Hoewel trillingen integraal onderdeel uitmaken van de charmes van een Harley beschikt de Street over een balansas.

Prima kennismaking
Voor een Harley-Davidson is de Street opmerkelijk minimalistisch. Het blok is een mooi voorbeeld, alleen de gepolijste koelribben glanzen je tegemoet. De inspanningen van de designers om een elegant blok te ontwerpen, zie je echt terug. Het uiterlijk is mooi clean en strak. Het motorblok heeft niet alleen zijn looks mee, maar ook zijn innerlijk. Als het voor nieuwelingen een eerste kennismaking is met Harley-Davidson dan kan ik me voorstellen dat ze het merk trouw blijven. De injectie van de Street luistert inderdaad keurig naar het gas en pakt altijd voorbeeldig op. Natuurlijk overdondert een zeveneneenhalfje je niet met koppel, maar het blok roept veel meer het authentieke Amerikaanse cruisergevoel op dan vooraf verwacht.

Bijna foutloos debuut
De kleine Street weet verrassend goed het authentieke zware Harley-Davidson-gevoel te geven. Op sommige vlakken presteert hij zelfs beter dan de dikke jongens. Het comfort aan boord is dik in orde en de ergonomie klopt gewoon. Deze custom heeft echt de genen van zijn familie. Dus trekt hij nog altijd de aandacht en biedt hij een ontspannen rijervaring. Op veel fouten is de Street niet te betrappen. Het is vreemd dat een beginnersfiets geen ABS heeft en het sturen op lage snelheid gaat wat onzeker, maar daar is het wel mee gezegd. Het nieuwe blok bewijst zich direct bij zijn eerste optreden. Natuurlijk is het geen koppelkanon, dan moet je toch echt een andere Harley kopen, maar het is onderin sterk genoeg om lekker lui te rijden. In de stad kun je daadwerkelijk goed uit de voeten met de nieuwkomer, maar je doet hem tekort door alleen binnen de stadsgrenzen te rijden. Duik gerust de provinciale Street op. De 750 zal je niet teleurstellen.

 

[justified_image_grid ids=19881,19882,19883,19884,19885,19886,19887,19888]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?