De Energica EsseEsse9

Terwijl de elektrische automarkt door subsidieuitdagingen bijna tot stilstand gekomen is, gaat het Italiaanse Energica lekker door. Hoewel… We hebben het ditmaal niet over een nieuw model, maar ‘slechts’ over een concept. De EsseEsse9 om precies te zijn. 

Liefhebbers van Italië zullen deze naam meteen herkennen als de Via Emilia, de hoofdweg dwars door de Motor Valley. Maar dat is bij lange na niet de enige gedachten achter deze motor. “We namen het dappere besluit wat materialen betreft om alles in het zicht te houden”, aldus designer Paolo Iemmi op typische Italiaanse dramatische wijze. “Het structurele gefreesde aluminium en zelfs de gebogen, genagelde en geanodiseerde aluminium plaatmateriaal; niets wordt aan het zicht onttrokken. Zo combineren we vorm en functie perfect.” Dat geldt ook voor het kloppend hart. 

Inderdaad, de accu’s… Normaal gesproken worden die bij gebruik ‘lekker’ warm zonder dat die warmte goed afgevoerd kan worden vanwege de accuhouder. Dat dit een negatieve invloed heeft op de levensduur zal duidelijk zijn. De in eigen huis ontwikkelde Energica-accu moet dit proces vermijden door een aluminium koelplaat, inclusief diverse ventilatiekanalen. Of het echt de oplossing is? 2018 zal het ons vertellen, want dan komt het systeem op de markt. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.