De Europese elektrische-scootermarkt in 2020

Zoals je wellicht hebt gemerkt, stimuleert covid-19 de individuele mobiliteitsvraag. Daarbij komen bijna alle Europese tweewielermarkten de sluiting in het voorjaar te boven. En de vooruitzichten voor de Europese elektrische-scootermarkt voor 2021 zijn meer dan positief.

De vraag naar elektrische scooters is echt sterk. Er zijn veel fabrikanten die een productlijn aanbieden en die een markt delen die dit jaar met meer dan 80% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Nu er meer vraag is, hebben ze ook een ander product nodig. Slimmer, lichter, met een gemakkelijk op te laden accu en tegen een concurrerende prijs. Er zijn niet veel modellen op de markt die aan deze kenmerken voldoen, met als gevolg dat de meeste consumenten uiteindelijk besluiten om een meer traditionele scooter te kopen.

In 2020 werden 1.954 elekrische motorfietsen verkocht. Zero Motorcycles verkocht daarvan de meeste.

Desondanks groeit de markt. Tot en met september waren het maar liefst 75.000 exemplaren, een stijging van 11,6%. In het derde kwartaal steeg de verkoop zelfs met 36,6%. Maar de elektrische tweewielermarkt staat nog in de kinderschoenen en heeft nog lang niet de aantallen bereikt die nodig is om te floreren. Tot nu toe is de ontwikkeling volledig in handen geweest van start-ups, waarbij grote spelers uit Japan, Korea en Europa hebben gewacht om echt te investeren. De elektrische modellen die door gevestigde merken worden geïntroduceerd, lijken meer op een showmodel dan bedoelt voor verkoop.

Eerste fase

De eerste e-scooters werden meer dan tien jaar geleden in Europa geïntroduceerd. Vandaag de dag zijn de meeste van die pioniersmerken niet meer aanwezig. Een eerste piek werd bereikt in 2012 met 19.000 verkopen in de EU (inclusief UK). Dat kwam neer op 1,22% van de continentale tweewielermarkt. Maar twee jaar later daalde de verkoop naar slechts 11.150 verkopen (0,87% van het totaal). Toen kwam de tweede fase, met bijna alleen maar nieuwe spelers, nieuwe start-ups en nieuwe investeerders.

Tweede fase

In deze tweede fase werd de technologie iets meer uitgewerkt en hielden fabrikanten meer rekening met de realiteit achter de droom waarom consumenten e-scooters kochten. Die moesten moeiteloos kilometers kunnen maken en in korte tijd opgeladen kunnen worden. Maar het was vooral de kwaliteit van het product die moest verbeteren. In feite waren de grenzen van de eerste fase vooral gerelateerd aan de lage kwaliteit van de batterij. De aankoop van een e-scooter leverde vaak een vreselijke klantervaring op. Om het apparaat rijdende te houden, werden veel kosten gemaakt. En het was niet te verteren wanneer het apparaat binnen 24 maanden kapot was.

De invoering van nieuwe regelgeving in Europa op het gebied van veiligheid (ABS-norm sinds 2017, de invoering van Euro3 sinds 2017) heeft het concurrentieveld veranderd, waardoor meer competenties zijn vereist en minder pionierswerk.

Derde fase

De derde fase begon in 2017/18 toen zelfs niet-Europese merken op de markt verschenen. Merken ook met veel ervaring uit China, zoals Niu en Super Soco). Of hadden een heldere visie op de toekomst, zoals Gogoro. De omzetgroei versnelde en het segment creëerde in 2019 een solide basis, met een record van 61.629 eenheden, waaronder 1.954 motorfietsen. Zero Motorcycles verkocht daarvan de meeste. De markt raakt meer geconcentreerd en weinig merken controleren de verkoop. De top 5-fabrikanten (Niu, Silence, Askoll, Super Soco en Govecs) beheersen 44,5% van de markt.

Bron: Motorcycles Data

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?