De jacht op Marquez

Het voorbereidingswerk op het 2014-seizoen is weer in volle gang en onze sportredacteur Jarno van Osch bekijkt aan de hand van de tijden hoe de coureurs ervoor staan.

‘Met een ronderecord achter zijn naam heeft Marc Marquez gelijk duidelijk gemaakt dat iedereen op hem zal moeten gaan jagen. De jongste MotoGP-wereldkampioen was elke dag ruim sneller dan de rest, zij het dat op de laatste dag de twee Yamaha-mannen toch nog redelijk dichtbij kwamen. Vraag bij een test is echter altijd hoe reëel het beeld is dat geschetst wordt, maar Marquez zette niet alleen snelle tijden neer, ook de racesimulatie op de derde en laatste testdag was indrukwekkend te noemen. Valentino Rossi lijkt iets beter in zijn vel te steken dan vorig seizoen en klokte een 1.59,727, voor het eerst dat de Italiaan de 2.00-barrière op Sepang wist te doorbreken. Tijdens de laatste Sepang-test in 2013 moest de negenvoudig wereldkampioen namelijk telkens de twee Repsol Honda-coureurs en zijn teamgenoot Jorge Lorenzo nog voor laten gaan. Dat is nu dus anders. Misschien toch een juiste zet om Jeremy Burgess aan de kant te zetten en aan de slag te gaan met Silvano Galbusera? Lorenzo was niet helemaal te spreken over de 2014-machine van Yamaha, maar we hoeven niet bang te zijn dat de wereldkampioen van 2012 dit jaar niet in staat is om wederom voor de wereldtitel te strijden. Kijk alleen maar naar het patroon van de afgelopen jaren (2009, 2e – 2010, 1e – 2011, 2e – 2012, 1e – 2013, 2e). Als hij dat zo door weet te zetten, dan moet Lorenzo in 2014 wel wereldkampioen worden.’

‘Het meest indrukwekkende optreden kwam echter op naam van Aleix Espargaro. De CRT-kampioen rijdt komend jaar in de Open-klasse op een Yamaha YZR-M1 en dat belooft veel vuurwerk op te gaan leveren. Hij noteerde een vierde tijd en hield de schade op Marquez beperkt tot slecht een halve seconde (!). Het is eigenlijk toch wel zonde dat hij niet beschikt over fabrieksmateriaal, want het blijkt dat ie daar echt wel de snelheid voor heeft. Achter de Spanjaard vinden we twee Honda-coureurs, waarvan Stefan Bradl wel redelijk op de positie staat waar we hem verwacht hadden. Bij Dani Pedrosa is dat een tikkeltje anders, maar die zesde tijd geeft niet heel goed weer waar we de kleine Spanjaard moeten inschatten voor komend seizoen. Hij zal zeker in de voorste gelederen met zijn twee landgenoten (Marquez en Lorenzo) te vinden zijn, aangezien hij de andere twee dagen gewoon in de top-drie bivakkeerde. Op de derde dag had hij echter in de ochtend (op het moment dat de snelle tijden neergezet werden) problemen met de remmen, op beide machines. Laatste puntje dat ik wil aanstippen, Ducati. Andrea Dovizioso pakte een zevende positie op Sepang en moest acht tienden van een seconde toegeven op de tijd van Marquez. Het gat was vorig jaar iets meer dan een seconde, dus enige progressie lijkt de Desmosedici wel gemaakt te hebben. Echter, grote vraag bij Ducati is nog altijd of ze het seizoen aanvangen als fabrieksteam of dat de mannen in het rood in de Open klasse gaan opereren. Dat zou een regelrechte stunt zijn, want op die manier profiteren Dovi en ‘teammaat’ Cal Crutchlow van vier extra liters aan benzine (24 in totaal) en twaalf in plaats van vijf motorblokken. Nadeel, ze moeten aan de slag met het software-pakket van Dorna, dat geleverd wordt door Magnetti Marelli. Niet slecht, maar zeker niet zo geavanceerd als waar Honda en Yamaha mee zullen gaan komen. Echter, wellicht is ‘Open’ voor de Italianen toch echt de juiste keuze, aangezien ze dan tijdens het seizoen nog ontwikkeling mogen doorvoeren aan hun motorblok, terwijl fabrieksteams dat in 2014 niet meer mogen doen. Wellicht keert op die manier de kans op podiumplekken voor Ducati nog enigszins terug.’

Tijden Sepang, gecombineerd:
1. Marc Marquez (SPA) Repsol Honda Team 1’59.533
2. Valentino Rossi (ITA) Yamaha Factory Racing 1’59.727
3. Jorge Lorenzo (SPA) Yamaha Factory Racing 1’59.866
4. Aleix Espargaro (SPA) NGM Mobile Forward Racing 1’59.998
5. Stefan Bradl (GER) LCR Honda MotoGP 2’00.112
6. Dani Pedrosa (SPA) Repsol Honda Team 2’00.223
7. Andrea Dovizioso (ITA) Ducati Team 2’00.370
8. Bradley Smith (GBR) Monster Yamaha Tech3 2’00.603
9. Pol Espargarò (SPA) Monster Yamaha Tech3 2’00.655
10. Andrea Iannone (ITA) Pramac Racing 2’00.725
11. Alvaro Bautista (SPA) Go&Fun Honda Gresini 2’00.788
12. Cal Crutchlow (GBR) Ducati Team 2’01.057
13. Nicky Hayden (USA) Drive M7 Aspar 2’01.514
14. Colin Edwards (USA) NGM Mobile Forward Racing 2’01.731
15. Michele Pirro (ITA) Ducati Test Team 2’01.782
16. Hiroshi Aoyama (JPN) Drive M7 Aspar 2’02.383
17. Randy De Puniet (FRA) Suzuki Test Team 2’02.486
18. Yonny Hernandez (COL) Energy T.I. Pramac Racing 2’02.556
19. Kosuke Akiyoshi (JPN) HRC Test Team 2’02.619
20. Katsuyuki Nakasuga (JPN) Yamaha Factory Test Team 2’02.788
21. Scott Redding (GBR) Go&Fun Honda Gresini 2’02.833
22. Michael Laverty (GBR) Paul Bird Motorsport 2’03.187
23. Hector Barbera (SPA) Avintia Racing 2’03.204
24. Broc Parkes (AUS) Paul Bird Motorsport 2’03.402
25. Mike Di Meglio (FRA) Avintia Racing 2’04.516
26. Karel Abraham (CZE) Cardion AB Motoracing 2’05.974
27. Nobuatsu Aoki (JPN) Suzuki Test Team 2’05.686

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.