woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

De ‘KTM’ CFMoto MT800 is definitief klaar

Het resultaat van de samenwerking tussen KTM en het Chinese merk CFMoto is dat de MT800 eindelijk klaar is voor de introductie. Er komen twee versies, één meer op de straat georiënteerd en de andere met allroad-banden. De motor lijkt goed in elkaar te steken en heeft natuurlijk veel gemeen met zijn Oostenrijkse neef. Grote vraag: komt-ie ook naar Europa?

799cc-KTM-blok

Na maanden van geruchten is de CFMoto MT800 eindelijk klaar voor de introductie. Er komen twee versies, een straatgerichte motor en een allroad met wat meer off-road karakter, compleet met allroadbanden en een keienvanger. Aan de CFMoto ligt de KTM 790 Adventure ten grondslag. Dat is het resultaat van de overeenkomst tussen de Oostenrijkse fabrikant en de Chinese groep Zhejiang Chunfeng Power Co, eigenaar van CFMoto. Die verschilt zowel technisch als uiterlijk van de KTM. In plaats van de nieuwe, krachtige 889cc-LC8c, die onlangs in de 890 Adventure verscheen, wordt de MT800 aangedreven door de 799cc-staande twin. Die levert bij 8.000 tpm 95,2 pk en bij 6.600 tpm een maximumkoppel van 88 Nm. Zelfs de brandstoftank en de vering lijken heel anders dan die van de KTM, maar voor het moment zijn er nog geen details over dit onderwerp vrijgegeven. De vering zal ongetwijfeld wel van WP zijn.

CFMoto MT800: Straatversie en allroad

Andere verschillen zijn te zien in de structuur van het frame en achterbrug. De kuip omhult de voorzijde meer, met de extra verlichting in de zijpanelen. De zithoogte is veel lager dan de gemiddelde KTM.
De CFMoto T800 wordt geproduceerd in twee versies, met de velgmaten 17″ achter en 19″ voor. De wegversie heeft ‘straatbanden’ en lichtmetalen velgen. De allroad heeft banden die gravelwegen de baas kunnen op spaakwielen. De vraag blijft: komt-ie ook naar de Europese markt? Dat is op dit moment nog moeilijk te beantwoorden. De overeenkomst tussen beide merken is vooral gericht op de Aziatische markten. Maar een 800 heeft in Europa beslist kans van slagen.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen