De nederlaag van Agostini

1969. Op het circuit van Cervia stuurt Angelo Bergamonti vóór Giacomo Agostini in. Hoewel Ago de grote held van die tijd is, is Bergamonti de publiekslieveling. Geliefd dankzij z’n spectaculaire en moedige rijstijl die hem op deze dag de overwinning oplevert. Op een Paton; een Italiaans motormerk met een GP-verleden waar je u tegen zegt. De combinatie van Paton en Bergamonti is een bijzondere en deze overwinning in het Italiaanse kampioenschap op Ago is er eentje waar de fabriek nog altijd enorm trots op is. De grote tegen de kleine; de favoriet tegen de underdog. 

Bergamonti, wiens dood in 1971 het definitieve einde van de stratencircuits in Italië betekende, is maar een van de vele grote namen die furore maakte op een Paton. Mike Hailwood, Marcellino Lucchi en Fausto Ricci zijn slechts enkele van de anderen. En wat te denken van Luca Cadalora, die in 1997 nog een 500cc-Paton testte op het circuit van Misano?

Hoewel Paton na het GP-afscheid in 1997 (na 29 jaar onafgebroken GP-deelnames, hierna slechts nog met wildcards) wat in de vergetelheid is geraakt, zijn ze dankzij de productie van de S1 momenteel weer in beeld. Voor redacteur Jarno van Osch genoeg reden om in de geschiedenis van het merk te duiken, resulterend in een historisch verhaal in de nieuwste MOTO73. Met daarin niet alleen maar aandacht voor de zege van Bergamonti, maar vooral voor de GP-historie van het Italiaanse merk. Over de doorbraak van Hailwood, over de overschakeling van vier- naar tweetakt en over de niet te maken transitie naar de 1000cc-viertakten in 2001; wanneer zoon Roberto Pattoni de zaken runt nadat vader Giuseppe in 1999 op 73-jarige leeftijd is overleden.

De gehele historie van Paton lees je in MOTO73 nr. 2 van 2015, nu in de winkels en hier online te bestellen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.