Hedendaagse klassieker

Paton is bezig met het bouwen van een straat-legale klassieke racemotor. De S1 zou de eerste straatmotor van het Italiaanse merk moeten zijn. Paton is in 1958 ontstaan door Giuseppe Pattoni en Lino Tonti en zij hielden zich vooral bezig met de racerij. Na een ruime geschiedenis in de GP houdt het bedrijf uit Milaan zich nu bezig met het bouwen van klassieke racers, met huidige technologie. Naast dit project hebben Mario Pagani (directeur) en Roberto Pattoni (zoon van…) nog tijd vrijgemaakt om een eerste straat-legale motorfiets te bouwen.

 

De S1 maakt gebruik van een tweecilinder-in-lijn met 649 cc, dat afkomstig is van de ER-6n van Kawasaki. Het maximale vermogen betreft 72 pk bij 8.500 toeren per minuut. Remmen, vering en banden komen van gerenommeerde partijen als Brembo, Paioli, Öhlins en Continental. De machine weegt slechts 158 kg en haalt een topsnelheid van 215 km/u. De sprint van 0 naar 100 wordt in 3,9 seconden afgehandeld. Snelle klassieker dus.

 

De S1 wordt volgend jaar in productie genomen en moet 21.000 euro kosten, exclusief BTW en BPM.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.