De nieuwe Suzuki GSX-S-lijn

De komst van de Suzuki GSX-1000S is bepaald geen nieuws, maar bovenstaande GSX-S1000F verbaast ons toch. Het is een aangeklede S (onder), waardoor beide motorfietsen gebruik maken van het GSX-R1000-motorblok. Natuurlijk aangepast, voor meer vermogen bij lage- en middelhoge toerentallen. Verder verschillen de fietsen niet, op het kuipwerk na dus.

Het aluminium frame is ook geadopteerd, maar sterk aangepast. De achterbrug is niet gewijzigd, maar de schokbreker is natuurlijk anders en instelbaar qua uitgaande demping en veervoorspanning. De voorvork is een upside-down van KYB (Kayaba) en volledig instelbaar. Aan het voorwiel zien we Brembo monoblocs.

Beide modellen hebben standaard tractiecontrole, in drie modi instelbaar. Natuurlijk is ABS ook standaard. 

Het motorblok is trouwens niet de meest nieuwe GSX-R1000-versie, maar het 2008-model. Suzuki legt uit dat hiervoor is gekozen omdat het nog een relatief langeslag motorblok was, en daardoor meer geschikt voor straatgebruik. De zuigers zijn nieuw en iridium-bougies zorgen voor een betere verbranding. Natuurlijk zorgt een nieuwe nokkkenas voor een meer gematigd karakter.

De zithoogte voor beide modellen is 815 millimeter en dat is opvallend laag.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?