De nieuwe Triumph Speedmaster!

Onlangs plaagde Triumph ons al een beetje, maar vanavond ging in Hinckley dan eindelijk het doek van de nieuwe Bonneville Speedmaster. Deze nieuwe Speedmaster borduurt voort op de Bonneville-basis die ons de afgelopen jaren al veel moois voorschotelde en heeft veel stijlkenmerken van de Bobber. Je-weet-wel, die eigenwijze Triumph met het solo-zadel en hardtail-look-achterzijde. Maar de Speedmaster is veel praktischer, veelzijdiger en toegankelijker.

Kenmerkend is de LED-koplamp met dagrijverlichting en het stuur dat zich keurig richting de berijder uitstrekt. Het gevolg? Een uiterst relaxte zithouding voor het betere cruise- en toerwerk. Een optionele hoge ruit en standaard cruisecontrole (!) benadrukken die insteek nog eens. Op vakantie? Triumph heeft een leren kofferset beschikbaar en voor de stukken autobahn zelfs highway-pegs. Hoewel de benzinetank groter is dan die van de Bobber, is de 12 liter nog altijd aan de kleine kant.

De meer praktische insteek vertaalt zich ook naar het zadel. Die is comfortabel en fraai gestikt, en je hebt -in tegenstelling tot op de Bobber- de keuze voor een duo-zadel. Logisch is ook de keuze voor de HT-versie van het T120-blok. HT staat voor ‘High Torque’ en dat betekent dat de 1200cc dikke tweecilinder is geënt op dik koppel van onderuit. Wat heet; 106Nm bij 4.000 toeren per minuut is genoeg om de nodige stoeptegels rechtovereind te trekken. Het topvermogen piekt bij 6100 toeren per minuut op 77 pk. Naast de normale rij-modus is er ook een gematigde regenstand beschikbaar. Ben je eigenwijs genoeg om die nooit te gebruiken, is er nog altijd de standaard gemonteerde tractiecontrole die een oogje in het zeil houdt. 

Een andere upgrade ten opzichte van de Bobber die we reeds kennen is de rempartij. Daar is nu voor een dubbele remschijf gekozen, met twee dubbelzuiger remklauwen van Brembo. De 41mm-telescoopvork is niet instelbaar en 41 millimeter dik. De enkele schokdemper aan de achterzijde is keurig verstopt maar wel instelbaar, namelijk de veervoorspanning. 

De beschikbare kleuren? Zwart, rood en zwart-wit, zoals hieronder in de fotogallerij te zien. De prijs is nog niet bekend, maar het lijkt ons logisch dat Triumph ‘m duurder prijst dan de Bobber, en die kost ruim €15.000.

 

[justified_image_grid ids=25240,25241,25242,25243,25244,25245,25246,25247,25248,25249,25250,25251,25252,25253,25254]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?