De terugkeer van de kuip: Triumph Speed Triple 1200 RR & MV Agusta Superveloce

Ze verschillen in cilinderinhoud – 800 voor de Italiaan en 1200 voor de Brit – maar de twee roadsters lijken sterk op elkaar, met een kuip die doet denken aan de motoren uit de tweede helft van de vorige eeuw. De Triumph Speed Triple 1200 RR en MV Agusta Superveloce zijn motorfietsen vol charme.

Sommige modellen bieden het aan als een optie, andere hebben het al enkele jaren geleden geprobeerd. In Bologna waren ze te vroeg, München probeerde het meer recentelijk. Daarna was het de beurt aan MV Agusta, dat met de Superveloce 800 een troefkaart op tafel legde: een motorfiets die in niet mis te verstane bewoordingen herinnert aan de stijl van motorfietsen uit de vorige eeuw, gekenmerkt door de geur van olie en benzine en door helden die, vertrouwend op de capaciteiten van technici en ingenieurs, zich biddend tot de god van de snelheid aan de handvatten vastklampten.

Enkele dagen geleden, drie jaar later dan MV Agusta, kwam het antwoord uit Engeland: de Triumph Speed Triple 1200 RR, een roadster die het standaardmodel opfrist met een tophalf en een nieuwe koplamp. De twee modellen lijken op elkaar, maar er zijn ook verschillen, onvermijdelijk als gevolg van het verschil in cilinderinhoud.

Driecilinder blokken

Zowel de MV Agusta Supervoloce 800 als de Triumph Speed Triple 1200 RR zijn geen eenvoudige moderne herinterpretaties van motorfietsen uit het verleden en hebben veel dingen gemeen, ondanks het verschil van 400 cc. In feite zijn ze allebei gemaakt om de pracht van de productie van vroeger terug te brengen, van die motorfietsen die opvielen door hun technologische innovatie. En ook vandaag nog blijven de Italiaanse en Engelse motorfietsen verbazen, dankzij hun mix van verleden en technologie, die ze zowel op de weg als op het circuit tot ware sterren maken.

Beide zijn voorzien van een driecilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, maar met verschillende cilinderinhoud: 798 cc voor de Superveloce en 1160 cc voor de Speed Triple RR, wat zich ook laat voelen in het vermogen: 147 pk voor de MV en 180 pk voor de Triumph. Beide hebben een elektronische versnellingsbak die in twee richtingen werkt: de MV EAS 3.0 (Electronically Assisted Shift Up & Down) voor de Veloce en de Triumph Shift Assist omhoog en omlaag voor de Speed Triple.

De stroomlijn is een aërodynamisch en esthetisch element dat de twee driecilinders gemeen hebben, net als de led-lichtclusters, maar de Italiaan heeft nog een onderkuip, terwijl de Brit gedurfder is. Die laat de voorkant onbedekt en laat meer lucht naar de motor laat stromen.

Dit is de 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR

Verschillen

Het chassis van de twee motorfietsen is een duidelijk statement van sportiviteit: de Veloce 800 is uitgerust met volledig instelbare vering bestaande uit een 43mm-Marzocchi voorvork met 125 mm veerweg en een 130mm-Sachs monoshock. Hetzelfde schema voor de Speed Triple 1200 RR, maar dan volledig verzorgd door Öhlins dat ook de semi-actieve elektronische assistentie vindt van het Smart EC 2.0 systeem, het technologisch meest geavanceerde product van het Zweedse bedrijf.

Voor beide ook hetzelfde Brembo-remsysteem met bochten-ABS, met twee zwevende schijf van 320 mm, Brembo radiale remklauwen (Stylema voor de Speed Triple) monoblock met 4 zuigers en 4 remblokken en een enkele schijf van 220 mm, 2-zuiger schuifremklauw. Verder 17-inch wielen voor zowel de MV Agusta en de Triumph, met 120/70 voorband, terwijl de achterband verschilt: 180/55 voor de Superveloce en 190/55 voor de Speed Triple.

Elektronica

Twee motorfietsen die maximale prestaties en aantrekkingskracht nastreven, kunnen niet zonder elektronica. De versnellingsbak en ophanging zijn al genoemd, beide zijn uitgerust met tractiecontrole, een rijmodus om de vermogensafgifte te moduleren naargelang de weers- en wegomstandigheden en rijstijl. Er zijn vier afstelmogelijkheden voor de MV Agusta (Sport, Race, Rain en Custom) en vijf voor de Triumph (Road, Rain, Sport, Rider die kan worden aangepast en Track). Zowel de Italiaanse als de Britse driecilinder zijn voorzien van cruise control, een 5,5-inch tft-scherm voor de Superveloce 800 (dat verbinding maakt met de MVRide App waarmee je elke instelling van de motorfiets vanaf je telefoon kunt aanpassen) en een 5-inch scherm voor de Speed Triple 1200 RR, waarmee je alle informatie van de motorfiets in de gaten kunt houden, waaronder de verschillende instellingen, en je smartphone via Bluetooth kunt aansluiten. De Veloce 800 is uitgerust met Launch Control, terwijl de Speed Triple 1200 RR beschikt over wheelie control gekoppeld aan tractiecontrole.

Versies, kleuren en prijzen

De MV Agusta Superveloce 800 is verkrijgbaar in twee versies, de standaardversie, in een grijs/rode en grijs/gele kleurstelling, geprijsd op €23.600,- en de S-versie, met speciale lichtere spaakwielen in een parelmoer/gouden kleurstelling, op € 26.900,-. De Triumph Speed Triple 1200 RR daarentegen is verkrijgbaar in één versie en in twee kleuren, rood en wit met donkergrijze accenten, voor een vanafprijs van €23.250,-. De Veloce 800 is al verkrijgbaar, terwijl de Speed Triple 1200 RR in het eerste kwartaal van 2022 zijn intrede doet.

Beroemde merken

MV Agusta en Triumph zijn twee glorieuze merken in de wereld van het motorrijden. MV Agusta is de jongste, de oorsprong gaat terug tot 1919 als een vliegtuigonderhoudsbedrijf. In 1945 richtte Domenico Agusto de Societa anonima Meccanica Verghera op. In de loop der jaren heeft het bedrijf verschillende eigenaars gekend: Cagiva (van 1992 tot 2008) en Harley-Davidson (tot 2010). Het keerde voor € 1,- terug in Italiaanse handen, in die van Cladio Castiglioni. In november 2018 werd MV Agusta overgenomen door het Luxemburgse investeringsfonds van de Brits-Russische groep Black Ocean van Timur Sardarov, een van de belangrijkste olieproducenten in Oost-Europa. Sardarov werd door de raad van bestuur benoemd tot CEO van het bedrijf. De naam MV Agusta is onlosmakelijk verbonden met de racerij: van 1952 tot 1974 behaalde MV Agusta 75 wereldtitels (38 rijders en 37 fabrikanten), waarmee het de meest succesvolle Europese motorfabrikant aller tijden is.

De oorsprong van Triumph ligt in Neurenberg, de geboorteplaats van Siegfried Bettman. Die verkocht fietsenverkoper met de merknaam Triumph. De eerste motorfietsen werden in 1902 in Coventry geproduceerd, naast de productie van auto’s. In 1951 werd Triumph verkocht aan rivaal BSA en een groot deel van de productie werd geëxporteerd naar de VS. Immers moesten de oorlogsschulden worden afbetaald. Dankzij Hollywoodfilms met Marlon Brando en Steve McQueen wordt Triumph beroemd in de VS. Na een periode van 2 jaar onder eigendom van Norton, ging Triumph over in handen van een coöperatie die was opgericht door werknemers. In 1983 ging Triumph failliet. Het merk en de productierechten werden gekocht door John Bloor, die in 1988 het nieuwe hoofdkantoor in Hinckley in gebruik nam. Dat was het begin van het nieuwe Triumph.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?