13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

De Triumph Bonneville Bobber!

Dat dikke 1200cc Bonneville-blok van Triumph leent zich voor allerlei doeleinden, zo blijkt. De Britten presenteren zonet namelijk deze Bonneville Bobber. Een knipoog naar de jaren ’40 met die zo authentiek ogende staande twin, met 270-graden ontstekingsinterval voor het ware motorgevoel.

De fiets is geheel nieuw opgebouwd om de Bobber-look recht aan te doen. Op het eerste oog is de motor zo clean als maar zijn kan; zonder opvallende details. Kijk je wat verder, dan ontdek je juist heel veel doordachte details die de motor juist zo kaal maken. Neem nou dat zwevende solo-zadel en de ingenieus verwerkte monoshock die de Bobber z’n hardtail-look geeft. Mooi hoor!

Het ziet er, zeker door de hardtail-look, natuurlijk niet zo comfortabel uit. Maar, schijn bedriegt. Want het bijzondere aan deze creatie is dat de zithouding multi-instelbaar is. Triumph biedt diverse sturen aan, van ape-hanger tot hot-rod, terwijl het zadel in lengte en hoogte instelbaar is via een rail-systeem. Ook het dashboard is qua hoek in te stellen, zodat je de Bobber helemaal naar je eigen smaak in kunt stellen. Alleen de voetsteps missen instelmogelijkheden. En zo blijkt die zo oncomfortabel ogende machine plots een ergonomisch wonder. Daarbij komt onderhuids nog ’s de nodige luxe die zo onderhand standaard is bij Triumph; rij-modi, instelbare tractiecontrole en een zelfbekrachtigende koppeling, bijvoorbeeld.Hoewel we het motorblok al kennen, levert de Bobber meer kracht bij lagere toerentallen dan dit blok in de andere modellen levert. Er is natuurlijk wel wat topvermogen ingeleverd. Heel logisch, want een motor zoals deze rij je natuurlijk graag van onderuit. Ademen doet het blok door twee uitlaatdempers en daarin is weer duidelijk de Triumph-handtekening te zien; de katalysatoren zijn vernuftig weggewerkt in de uitlaatbochten. Geen ontsierende Euro4-meuk dus, en dat is op een klassiek ogende motorfiets wel zo netjes.

De Bobber komt in het matzwarte Ironstone, in Morello Red, Jet Black en het, hou je vast, Stunning Competition Green and Frozen Silver. Welke kleuren naar Nederland komen is nog niet bekend, net zoals de prijs. Wel weten we dat Triumph meer dan 150 accessoires beschikbaar heeft voor de persoonlijke touch, extra comfort of bagage. En wij? Wij kiezen nú al voor het ape-hanger stuur. Gaaf!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen