Desert- en Alpine-versies van Triumph Tiger 1200

Men neemt een Triumph Tiger 1200XCx en een Tiger 1200 XRx en geeft beide een flinke upgrade met opties. Het resultaat zijn de Triumph Tiger 1200 Desert Edition en de Tiger 1200 Alpine Edition.

In grote lijnen tilt Triumph de middenklasse-uitvoering Tiger XCx en Tiger XRx naar bijna eenzelfde niveau als de topklasse XCa- en XRt-modellen. Desondanks zijn zowel de Desert Edition als de Alpine Edition nog altijd iets betaalbaarder dan hun vlaggenschipmodel-broertjes.

Triumph Tiger 1200 Alpine Edition

Zoals gezegd heeft de Tiger 1200 Alpine Edition als basis de Tiger 1200 XRx – de meer straatgerichte grote Tiger dus. Die insteek blijft overeind, maar wordt tegelijkertijd dikker aangezet. Met name de sneeuwwitte kleur maakt de Alpine vooral een bijzondere verschijning om te zien. Ten opzichte van de reguliere XRx winkelde Triumph vooral in de optiecatalogus en vinkte men zaken aan die normaliter behouden blijven voor de topmodellen.

Zo krijgt de Alpine Edition bovenop de al uitgebreide uitrusting ook nog een Arrow-uitlaatdemper, een quickshifter voor zowel op- als terugschakelen en zwarte aluminium Expedition-zijkoffers, inclusief de nodige montagebeugels. Die Arrow-demper, schakelhulp, kofferset en -rek kosten je normaal gesproken respectievelijk 1.040 euro, 500 euro, 815 euro en 460 euro – opgeteld dus 2.815 euro aan opties dus, plus een unieke kleurstelling.

Triumph Tiger 1200 Alpine Edition

Dat maakt de Alpine Edition met een meerprijs van 225 euro ten opzichte van zijn basis een heel interessante aanbieding. De Triumph Tiger 1200 Alpine Edition heeft een vanafprijs van 21.100 euro.

Triumph Tiger 1200 Desert Edition

Waar de Alpine Edition gericht is op het aan elkaar rijgen van Alpenwegen, is de Triumph Tiger 1200 Desert Edition geënt op avontuur. De gebaande paden verlaten moest daarbij duidelijk tot de mogelijkheden behoren.

Net zoals bij zijn witte broer, krijgt de Desert Edition ook de Arrow-uitlaatdemper, de op- en terugschakelhulp en de koffers plus het nodige rek. Sterker nog, de meerprijs is met 225 euro zelfs identiek. Daardoor komt de Tiger 1200 Desert Edition uit op een vanafprijs van 22.100 euro.

Triumph Tiger 1200 Desert Edition

De beide special editions zijn verder onderhuids natuurlijk nog steeds gewoon de Tiger 1200, met zijn driecilinder-blok. Die driepitter produceert een goede 141 pk aan topvermogen bij 9.350 tpm en 122 Nm koppel bij 7.600 tpm. Verder is de basisuitrusting, met een elektronisch bedienbare ruit, cruisecontrol, handvatverwarming, een TFT-dash en zelfs elektronisch gestuurde TSAS-vering van WP Suspension meer dan compleet te noemen.

Foto’s: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?