zaterdag 1 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Diefstal motoren daalt licht

Het aantal gestolen motoren daalde in 2018 licht ten opzichte van een jaar eerder. Er werden vorig jaar 1602 motoren en motorscooters ontvreemd en dat zijn er 29 minder dan in 2017. In 2016 ging het om 1579 motoren, in 2015 om 1845 exemplaren en in 2014 om 1753 stuks. De kans dat een gestolen motorfiets teruggevonden wordt bedroeg 21,5% (345 exemplaren). Een jaar eerder was dat nog maar 17.2%.

Haaglanden groeit
Ieder mens is gelijk, maar dat geldt niet voor eigenaren van motoren in Nederland. Sommige mensen maken veel meer kans om slachtoffer te worden van diefstal. In Amsterdam werden 447 motoren gestolen, in de Haaglanden 290 en Rotterdam 197. De drie steden zijn goed 58% van het totaal aantal ontvreemdingen. Vooral in de Haaglanden heeft het dievengilde het op de heupen gekregen, er werden 83 motoren meer gejat dan het jaar ervoor.

Jatpercentage
Wie mogen zich nog meer zorgen maken? De statistieken geven een helder antwoord. Het zijn de mensen met dikke scooters en driewielers. Iemand met een Gilera heeft een kans van 1:34 dat zijn bezit wordt gestolen. Bij Piaggio is dat 1:44, Kymco 1:51, Sym 1:57, Peugeot 1:130 en KTM 1:131. Het veiligst zijn Triumph (1:1215) en opmerkelijk genoeg Harley-Davidson (1:1131). Bij die Amerikaanse droom ligt het terugvindpercentage wel onder de 5%. Bij Ducati is het iets minder dan 10%.

Ga bij de Marechaussee
Als motordieven hun autocollega’s volgen, mogen ook eigenaren van Zero’s zich zorgen gaan maken. De grootste stijging bij de elektrische auto’s zit bij de elektrische en hybride auto’s. Een Toyota C-HR en de Toyota Rav4 zijn onweerstaanbaar gebleken voor het dievengilde. Goed nieuws is er ook voor motorrijders. Wil je er zeker van zijn dat iedereen met zijn gore porten van jouw motor afblijft, solliciteer dan bij de Marechaussee. Daar verdween niet een motorfiets.

Wil je alle statistieken lezen ga dan naar de website van Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen