Dit is de nieuwe Triumph Bonneville

Triumph pakt direct groots uit met maar liefst vijf nieuwe modellen. En het zijn stuk voor snoepjes. In januari 2016 maakt de Street Twin zijn opwachting. De eerste testrit staat gepland voor begin december. De Bonneville T120, Bonneville T120 Black, Thruxton en Thruxton R maken een paar maanden later hun opwachting. Over de Thruxton (R) lees je hier meer. Na vier jaar ontwikkeling staan de staande twins te trappelen om hun kunsten te vertonen. Het vijftal is weer helemaal bij de tijd met waterkoeling, ABS, een pak extra vermogen, een diepbruin geluid uit de deegroller-dempers en ondersteunende elektronica.

Futuristische Bonneville
De nieuwkomers visualiseren als geen andere Triumphs visie op retro’s. Verwacht geen hedendaagse interpretatie van een klassieker, maar juist een perfecte kopie van een oud type. In het geval van de Street Twin keek Triumph naar het model van 1968 en bij de T120 naar het 1959-model. Een Bonneville wordt dus nooit een futuristische Bonneville, maar de techniek is wel bij de tijd. 

Street Twin
De Street Twin is met 900 cc de kleinste van het stel. De Bonneville T120, Bonneville T120 Black, Thruxton en Thruxton R meten allemaal 1200 cc. Dit lichte en handelbare instapmodel van de nieuwe reeks moet de jeugd aanspreken. In vergelijking met het 865 cc metende luchtgekoelde vorige model heeft de twin 18% meer koppel. Het maximale koppel van 80 Nm bevindt zich bij een lekker lage 3200 tpm. Over gewicht, vermogen en verdere specificaties laat Triumph nog niets los. Het dashboard is een stuk speelser dan dat van de zwaardere modellen en hetzelfde geldt voor de zithouding.

Bonneville T120 (Black)
De laatste generatie Bonnevilles meet 1200 cc en is (onzichtbaar weggewerkt) watergekoeld. Door dat laatste daalt het benzineverbruik en stijgt het vermogen. Ook bij de dikke brommers geeft Triumph alleen het koppel op. De T120 is goed voor 105 Nm @ 3100 tpm en dat betekent een stijging van 54%. Het is duidelijk dat het vermogen zich allemaal onderin het toerengebied bevindt en dat het lekker schakellui toeren moet zijn op deze motoren.

Het verschil tussen de gewone T120 en de Black-versie schuilt slechts in het kleurgebruik. De T120 heeft onder meer een mooi duotone kleurenschema (inclusief met de hand getrokken gouden biezen) en veel chroom. De Black is black. Beide modellen hebben wel tractiecontrole, handvatverwarming, ride-by-wire en twee rijmodi.

[justified_image_grid ids=22737,22738,22739,22740,22741,22742,22743,22744,22745,22746,22747,22748,22749,22750,22751,22752,22753,22754,22755,22756,22757,22758,22759,22760]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.