Dit wordt de ultieme motorfiets-simulator

Deze toekomstige motorfiets-simulator van het Duitse VI-Grade kan wel eens slecht nieuws betekenen voor testrijders. De ultieme motorfiets-simulator houdt rekening met alle krachten die motorfiets en ook rijder voor hun kiezen krijgen bij accelereren, remmen en sturen.

De patenttekeningen van VI-Grade doen eerder denken aan een kermisattractie of de meest waanzinnige spelcomputer ooit dan aan een serieus apparaat voor serieuze doeleinden. Maar het blijft natuurlijk wel een Duitse firma en dus is dit verdomd serieuze materie. VI-Grade maakt al simulatoren voor wagens, motoren, vliegtuigen en treinen, maar voor tweewielers is dit een flinke stap vooruit. Waarom? Omdat de berijder prominent deel uitmaakt van de testprocedure.

Invloed van de rijder

Motorfietssimulatoren zijn qua opbouw allemaal min of meer hetzelfde. Een motorfiets kan naar rechts, links, voor en achter hellen zonder om te vallen. Motorfietsfabrikanten kunnen daaruit al flink wat informatie over het gedrag van een motorfiets distilleren, maar een belangrijke factor ontbreekt: de invloed van de rijder. Bij het accelereren schuift die met zijn volle gewicht naar achter en met remmen naar voren. Dat doet iets met een motorfiets. VI-Grade denkt daar iets op gevonden te hebben.

Rugzak met touwen

Wie goed naar de tekeningen van de motorfiets-simulator kijkt valt iets op. De motorfiets is ondersteund door de gebruikelijke zes hydraulische stangen, maar op de rug van de rijder zit een metalen ‘rugzak’. De acht aan deze rugzak bevestigde touwen trekken de bestuurder naar voren als hij remt en naar achter als hij gas geeft. Ze drukken hem zelfs met zijn kont dieper in het zadel als hij vol door een kombocht gaat. Dat het gewicht van de rijder en zijn positie op de motorfiets invloed hebben op het rijgedrag weten we allemaal. Het is nu ook in laboratoriumachtige omstandigheden te testen.

Zevenjarige vindt $5, verkoopt het voor $1000 en koopt eerste motor

Motorfiets-simulator voor raceteams

Voorlopig is dit nog toekomstmuziek, maar VI-Grade is al bezig met patenten en ziet er dus brood in. Voor motorfietsfabrikanten betekent het dat ze hun prototypes niet de halve wereld over hoeven te slepen om ze daar te testen. Dat kan door deze machine ook in gecontroleerde omstandigheden in de fabriek. Dat maakt echte veldtesten absoluut niet overbodig, maar het kan het aantal wel terugbrengen. Dat scheelt vanzelfsprekend geld en tijd al zullen testrijders er niet blij mee zijn. Andere mogelijke klanten zijn raceteams. Met zo’n realistische motorfiets-simulator kunnen ze alvast vooraf de setup voor circuits bepalen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?