13 C
Nederland
zondag 25 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Door het oog van de naald

In elke MOTO73 vind je de Marathonmotor. Dat is een motor met een hoge kilometerstand die op de brug gaat bij Van Sleeuwen Motoren in Volkel. Vaak hebben motoren ruim een ton op de teller en soms zelfs enkele tonnen. Sportmotoren zoals de Aprilia RSV Mille uit 2001 hebben meestal wat minder kilometers op de teller, in het geval van de RSV ‘maar’ 87.000 kilometer. Dan kan er niet zoveel aan de hand zijn, zou je denken…

Nou, dat liep toch even anders! Toen de RSV eenmaal op de brug stond ontdekte keurmeester Van Sleeuwen een defect dat doorgaans leidt tot een ernstig ongeluk: het horizontale verbindingsstuk van het linksysteem van de achtervering bleek doormidden gescheurd. Het bleek een verse breuk, dus waarschijnlijk is de breuk ontstaan onderweg naar Volkel.

‘Één drempel of een flinke knik in de snelweg en het oog was finaal afgebroken, met alle gevolgen van dien. Als dat oog breekt, zakt de schokdemper naar beneden. De achterband knalt dan vervolgens tegen het spatbord, met als gevolg dat het achterwiel blokkeert. Dat zal je maar gebeuren. Hier zijn in het verleden al zeer ernstige ongelukken mee gebeurd’, zo legt Van Sleeuwen uit.

In het artikel legt Van Sleeuwen ook uit hoe de hobbyist z’n eigen linksysteem kan onderhouden om dit soort mankementen te voorkomen. Ook lees je dat eigenaar Marco Luxwolda bij thuiskomst nog een groot mankement aan de achtervering ontdekte! Hij blijkt geen geluksvogel met z’n motoren en mankementen, want bij zijn Suzuki GSX-R600 (nu geschorst in de garage) is tot tweemaal toe de versnellingsbak stukgelopen. 

Vind je de rubriek Marathonmotor interessant? Hier neem je een abonnement op MOTO73 en mis je geen aflevering. Losse edities kun je hier (na)bestellen.

Heb jij zelf een motor die je graag eens als Marathonmotor aanbiedt? Kijk dan hier welke motoren al eens aan bod zijn geweest en welke motoren je in de volgende aflevering gaat zien. Je kunt ook een mail sturen aan marathonmotor@mpsadventure.nl met daarin je contactgegevens en informatie over je motor zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand.

Foto’s: Peter van der Sanden

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen