13 C
Nederland
vrijdag 19 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Druivenschillen bestrijden gladheid beter dan pekel. En je motor roest niet…

Iedere motorrijder weet dat pekel of strooizout vergif is voor je motor. Het spul is uiterst corrosief en vreet aan je motor waar je bij staat. Spuiten alleen helpt dan niet, blanke tectyl moet je hebben. Maar dan zit je tegen het voorjaar weer te modderen met petroleum om de plakkerige tectyllaag te verwijderen… Da’s ook geen pretje. Voor iedereen is geen pekel of strooizout. Motorrijders blij, autorijders ook.

De kans op een zoutloos bestaan doet zich volgens de Washington State University voor. Een WSU-team beweert dat druivenschillen beter werken dan pekel. Ook is het beter voor het milieu en minder schadelijk voor de wegen.

Door te testen en te onderzoeken kwam het team van WSU erachter dat een extract op basis van druivenschillen, gemengd met ander landbouwafval door chemische degradatie en natuurlijke gisting ijs sneller doet smelten. Bovendien veroorzaakte het goedje minder schade aan beton en asfalt. Prettige bijvangst: minder risico’s op vervuiling van bermen, grond- en oppervlaktewater.

Hoe groot is de kans dat druivenschillen en landbouwafval wordt gebruikt om gladheid te bestrijden? Geen flauw idee. Feit is wel dat de grondstoffen voor het extract om de hoek liggen. In Zuid-Europa wordt wijn bij de vleet geproduceerd en Nederland is een van de grootste producenten van landbouwproducten ter wereld. Dat levert vast ook tonnen afval op. We weten niet of het effect heeft op stikstof, CO2 etc, maar het klinkt als een sustainable model. Welke boer durft?

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen