donderdag 12 december 2024

Ducati Multistrada V4 onderweg?

Er is een Ducati Multistrada V4 onderweg. Tenminste, als we ze in Duitsland moeten geloven. Motorrad is over het algemeen dusdanig goed op de hoogte dat we bereid zijn ze te geloven. Na de Panigale V4, de Street Fighter V4, lijken we ons dus ook voor een V4 allroad van Ducati op te kunnen maken.

Onze concullega’s van Motorrad melden de Multistrada V4 in testtrim te hebben gezien in de omgeving van Ducati’s thuisbasis in Bologna. Helaas hebben de Duitsers geen beeld om hun verhaal kracht bij te zetten, maar een Multistrada met V4-krachtbron klinkt als een logische stap.

Niet vervangen; aanvullen

Ducati heeft altijd de intentie gehad meer te doen met de Stradale V4-krachtbron. De Street Fighter is het eerste wapenfeit die deze intentie bevestigde. Een V4-versie van de Multistrada zou prima in dat rijtje passen.

Hoe een Multistrada V4 in de line-up van Ducati past, is een volgende vraag. Momenteel voert Ducati een aantal varianten op de Multistrada 1260 en dient de Multistrada 950 als een soort instapper in het Bolognese gamma. Mogelijk zou de V4 de 1260 niet vervangen maar aanvullen. De iconische L-vormige Ducati V-twin is perfect geschikt voor machines als de 1260 Enduro, terwijl het ook uitermate goed dienst doet in de sportievere straat-versies, zoals de Multistrada 1260S en Pikes Peak. Een viercilinderkrachtbron zou hier qua segment boven kunnen komen staan.

Schone zaak

Zo zou Ducati met de tweecilinders de on- en offroad allroadliefhebbers kunnen blijven bedienen, terwijl de Multistrada V4 nu al als een geslaagde straatgerichte toer-allroad zou kunnen werken. BMW houdt er eenzelfde filosofie op na met de R1250GS – de tweecilinder-boxer – versus de S1000XR als vier-in-lijn. Beide machines bijten elkaar niet en bedienen een eigen publiek.

Naar verwachting zou een uiteindelijke V4-versie dit najaar in Milaan onthuld worden op de EICMA. Geduld is een schone zaak, maar een Ducati Multistrada met een op koppel gericht V4 Stradale-blok klinkt als iets waarvoor geduld op te brengen valt.

Wordt vervolgd.

Foto: Ducati

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen