Ducati: Naadloze versnellingsbak voor de Panigale?

Patenttekeningen geven aan dat Ducati de naadloze versnellingsbak uit de MotoGP zou willen gebruiken voor een straatmotor.

Naadloze versnellingsbakken zijn al zo’n 10 jaar bekend uit de MotoGP. Zij zorgen ervoor dat je kunt opschakelen zonder tractie te verliezen. Het systeem brengt ook geen onrust in het rijwielgedeelte, zoals het geval kan zijn met een quickshifter. In de MotoGP zorgt dit voor een soepeler rijgedrag bij het schakelen, permanente aandrijving en minder bandenslijtage.

Aan de vooravond van de versnellingsbakrevolutie

Maar het systeem dat in de octrooitekeningen wordt getoond, verschilt van het systeem dat in de MotoGP wordt gebruikt. Het octrooi laat een mechanische oplossing zien die suggereert dat het zou worden gebruikt in een versnellingsbakbehuizing van een conventionele motor.

Wanneer het patent wordt geïmplementeerd in een productiemotorfiets, en in welke, is op dit moment onbekend, maar waar zou het beter passen dan in Ducati’s vlaggenschip, de supersport Panigale V4?

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?