13 C
Nederland
dinsdag 9 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Ducati Panigale 422Corse: slechts 155 kg!

De Panigale R die je op de foto ziet, heeft een zeer strenge vermageringskuur ondergaan en weegt slechts 155 kg. Dit resultaat werd bereikt dankzij het veelvuldige gebruik van carbon. Dat werd gekozen door de customisers van Arctos-Collection voor zowel het frame als de remschijven… Een kijkje van dichterbij is op z’n plaats.

Hoe maak je een Ducati Panigale R nog kostbaarder en exclusiever? Het enige wat je hoeft te doen is hem in handen te geven van de customisers van Arctos-Collection. Die hebben op verzoek van de Zwitserse importeur 422Corse de hier afgebeelde special gemaakt op basis van een Panigale R uit 2015.

2022 KTM 1290 Super Duke R en EVO – The Beast Evolved

Carbon, carbon, carbon!

Het parool is ‘licht’: dus weg met al het overbodige materiaal. Dat wissel je naar believen in voor  koolstof. Het frame, gemaakt door 3C Landsberg, hetzelfde bedrijf dat Ducati voorziet van de frames voor de Superbike en Superleggera, de BST velgen, de CeraCarbon-voorvork en de titanium monoshock van Mupo zijn allemaal gemaakt van carbon. Ook in carbon gecombineerd met silicium zijn de 320 mm, zes millimeter dikke remschijven die worden gegrepen door Brembo P4.30 / 34 radiale remklauwen. Gevolg: een totale gewichtsvermindering die zelfs die van de 2017 1299 Superleggera overtreft. De weegschaal slaat uit naar 155 kg. Het motorblok is meer dan genoeg met zijn 196 pk en is ongewijzigd overgenomen uit de originele 2015 Panigale. Wel werd een nieuw ontstekingssysteem gemonteerd, evenals nieuwe Jetprime-mappings en nieuwe aluminium luchtfilterkanalen. De originele uitlaat is vervangen door een aftermarket titanium systeem van Akrapovič. En last but not least, de lak, die, om de mooie textuur van het carbon niet te verdoezelen, bestaat uit een zeer dunne, tweekleurige laag in grijs en zwart.

De prijs? Die is geheim, maar er is niet veel fantasie voor nodig dat die de zes cijfers benadert.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen