vrijdag 6 december 2024

Voor Piet Wierda is het duidelijk: ‘Een chopper is DÉ motorfiets!’

Piet Wierda bouwde een Evo-chopper die betrouwbaar is èn voldoende comfort biedt om er ook lange stukken mee te rijden. En als het kan… Dat doet Piet dat ook!

Piet, getrouwd en onlangs vader geworden, is met zijn 33 jaar een van de jongere custombouwers in Nederland. In het Friese Arum heeft hij zijn eigen bedrijf, PW Custom Cycles.

Meer Piet

NaamPiet Wierda
Bouwjaar1991
BeroepPW Custom Cycles
DrankBier
EtenBroodje hamburger
LiefdeAnneke
TVJa
PolitiekNee
FilmJesse Stone
MuziekRock ‘n Roll
BoekNee
SportNee
HobbyMotorrijden
MotorenChoppers
Lijfspreuk‘Niks is onmogelijk’

TIJD

Een gezin en een eigen bedrijf hebben betekent meestal dat er maar weinig vrije tijd over is. Een weekend om met vrienden op pad te kunnen gaan is een zeldzaamheid en naar het buitenland gaan is al helemaal niet makkelijk. Een extreme chopper met oud motorblok rijden is voor Piet het mooiste, maar de ervaring leert dat daar iets meer dan gemiddeld tijd voor nodig is. ‘Even’ naar de Superrally in Zweden werd desondanks toch gedaan met deze Softail chopper, die hij in zijn spaarzame vrije tijd en net op tijd voor de rally, in een krappe twee maanden bouwde. Waarom zo’n trip niet op bijvoorbeeld een comfortabele, Touring? “Omdat een chopper DÉ motorfiets is”, zo vat Piet het kort en bondig samen. Zie daar maar eens iets tegenin te brengen…

MaryLou Sporty: Michelangelo vernoemde zijn Chopper naar zijn oma

SOFTAIL

Als je zoals Piet van beroep bouwer van custom motorfietsen bent, weet je heel goed wat kan en wat niet kan, wat goed en betrouwbaar is en wat niet. De klassieke chopperlook met een Softailframe waarin een Evolution motorblok zit, is al een goede basis. De Softail had Piet al staan, maar die was in een soort Streetfighter-look gehuld, dus er moest wel wat gebeuren om er een klassieke chopper van te maken. Belangrijk aspect, zeker visueel, is een lange voorvork, die nou eenmaal grotendeels de klassieke chopperlook bepaald. Piet nam een Springer en zette er een spaakwiel van ‘n oud K-model Sportster met trommelrem in. Op de vork werden twee Bates koplampen en een Z-bar op hoge risers gemonteerd en een tijdloos mooie Mustang benzinetank met oude stijl logo’s ligt mooi in de lijn van de chopper, hoog op het frame.

COMFORT

Uiteraard fabriceerde Piet veel onderdelen zelf om zijn chopper een unieke uitstraling te geven. Het 16 inch Invader achterwiel, de kunstig ‘gedraaide’ sissybar, de voetsteunen / forward controls set-up, zelfs het startpookje op de primaire kast; alles werd in-house gemaakt. “Alles ging naar wens tijdens de bouw, ik heb gelukkig tijdens het rijden ook nauwelijks problemen ondervonden”, aldus Piet, “behalve dan met de koppeling. Dat is een bekend probleem bij de oudere vierbakken, net als de lekkage tussen bak en primary. Dat heb ik opgelost met een beltdrive set van BDL.” Bijkomend voordeel is dat Piet daardoor een oude stijl primaire cover kan gebruiken, wat weer aan de klassieke look bijdraagt. Marcel Miller maakte het solozadel, wat samen met de Progressive Suspension vering voor voldoende comfort zorgt.

GEPASTE TROTS

Met gepaste trots vertelt Piet: “We zijn een paar jaar geleden naar de Superrally in Zweden geweest. Mooi, met een klein groepje vrienden op de chopper via Noorwegen gereden. Ongeveer 2.500 km en… Zonder problemen!”

Tekst & fotografie: Onno “Berzerk” Wieringa.

TECHNISCHE GEGEVENS PW CUSTOM CYCLES CHOPPER

Mijn excuses voor het ongemak! Hier is de complete HTML-code met de tabel correct afgesloten: “`html

CategorieSpecificatie
EigenaarPiet Wierda
BouwerPW Custom Cycles, Van Camminghaweg 3, 8822WB Arum (NB: Alleen geopend op donderdagavond en zaterdags, verder alleen op afspraak.)
Telefoon05172-42029
Websitewww.pwcustomcycles.nl
E-mailpietwierda@hotmail.com
MerkHarley-Davidson Softail
ModelChopper
BouwtijdTwee maanden
MOTORBLOK
MerkHarley-Davidson
Bouwjaar1991
Cilinderinhoud1340 en een beetje cc
TypeEvolution
ZuigersKeith Black
KleppenManley
NokkenasAndrews EV21
NokvolgersS&S
OliepompStock H-D
BenzinesysteemS&S Super E
LuchtfilterhuisShovelhead
OntstekingDyna S Single Fire
UitlaatsysteemPaughco Upswept
Versnellingsbak4-bak rotary top
KoppelingBDL
PrimairyBDL
RIJWIELGEDEELTE
FrameH-D Softail
VoorvorkSpringer uit de 70’s
AchterbrugStock H-D
SchokbrekersProgressive Suspension
VoorwielSpaakwiel K-model Sportster met trommel
AchterwielEigenbouw Invader wiel
RemmenVoor trommelrem / achter Performance Machine schijfrem
DIVERSEN
SpatbordsteunenSissybar Twisted Steel, PW
BenzinetankMustang
OlietankHorseshoe
StuurZ-bar van Onno
StuurverhogersPaar oude risers van zolder
SpiegelsZo klein mogelijk
HandvattenBiltwell
Koppeling/remhendelsWannabee Choppers
KoplampBates dubbele koplamp
AchterlichtMini Cat’s Eye
ZadelMiller
SissybarTwisted eigenbouw
Forward controls en voetsteunenOud spul
Rem- schakelpedaalEigenbouw
SPUITWERK
KleurOuderwets Groen
SpuiterZwager Jan het achterspatbord, De Waterpoort Sneek de tank
Special Paint / logo’sOld style Harley-Davidson stickers
DesignPW Custom Cycles
DANK AAN
De Waterpoort Sneek voor spuitwerk, Motorcycle Storehouse, Zodiac, Roadside Repair Shop en Franky’s Motorcycles voor onderdelen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen