donderdag 18 april 2024

Ducati V4-Superbike komt rap dichterbij

Het moge inmiddels duidelijk zijn; de Ducati Panigale gaat eruit. Sterker nog, Ducati’s Superbike gaat voor het eerst sinds de 851 in 1987 uitkwam niet aangedreven worden door een V2. Deze V4-Superbike behoeft weinig introductie, want reken er maar op dat er veel MotoGP-technieken geleend gaan worden.

In de MotoGP bewijst de Desmosidici GP-machine zich een geweldadig doch potente racemachine en Ducati put voor de V4-Superbike logischerwijs veel kennis uit de Grand Prix-motoren. En naarmate dit jaars EICMA-beurs in Milaan dichterbij komt, komen we meer en meer te weten over deze Bolognese vierpitter. Of zelfs vierpitters, meervoud.

Het gerucht doet namelijk de ronde dat Ducati zowel een homologatieversie maakt alsmede een extra dikke straatmachine zonder intenties ermee te racen. Zoals ze nu al doen met de 1299 Panigale – in het WK Superbike is 1199cc de maximale cilinderinhoud voor tweecilinders, terwijl viercilinder 999cc mogen hebben – kon de V4 ook wel eens een 1200 worden. Puur omdat het kan en om meer koppel te geven voor straatgebruik, wat Aprilia bijvoorbeeld met de Tuono V4 deed, die een paar jaar geleden nog groeide van 999cc naar een 1100.

De straatrijder kan dan beschikken over een prima bruikbare straatmachine, terwijl de diehards en racers een volbloed homologatiemodel in hun garage kunnen parkeren. De kosten gespreid voor de producent en de keuze uitgebreid voor de consument. Iedereen blij.

Het beest een naampje geven
Twee namen die we waarschijnlijk kunnen schrappen van de lijst potentiele noemers van Ducati’s nieuwe Superbike zijn Panigale – logisch, aangezien de voor 7 juli aangekondigde speciale uitvoering tot Panigale R Final Edition gedoopt is – en Desmosedici. Die laatste valt waarschijnlijk af omdat het te veel af zou doen aan de hyperexclusieve Desmosedici RR, wat echt een MotoGP-machine is voor de straat. De nieuwe V4-Superbike wordt precies dat; een Superbike, voor op straat.

De eerste beelden zwerven al rijkelijk over het wereldwijde web, maar aangezien die nogal giftig zijn voor hergebruik, laten we die zoektocht lekker aan jullie. Een handje helpen willen we wil, dus klik maar hier.

Foto: Ducati

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen