donderdag 8 mei 2025

Ducati’s nieuwe plannen: 890cc-V2 voor Monster en DesertX

Er lijkt een belangrijk nieuw hoofdstuk aan te breken in de productlijn van Ducati. Sterke aanwijzingen suggereren dat het Italiaanse merk zijn relatief nieuwe 890cc V2-motor zal integreren in zowel de Monster als de DesertX. Deze krachtbron, die voor het eerst werd geïntroduceerd in de Panigale V2 en Streetfighter V2, onderscheidt zich door zijn uitzonderlijk lage gewicht van slechts 54,5 kg en genereert indrukwekkende prestaties met 120 pk en 93,5 Nm koppel.

Een belangrijk technisch kenmerk van deze motor is dat Ducati afstand heeft genomen van de traditionele Desmodromische klepbediening voor een conventioneler systeem, wat resulteert in minder intensief onderhoud. De Multistrada V2 ontving eerder al een iets milder afgestelde versie van deze krachtbron voor langeafstandsritten.

Ducati Scrambler: hoe een klassieker opnieuw uitgevonden werd

Sporen van ontwikkeling

Hoewel Ducati nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, zijn er overtuigende aanwijzingen gevonden. Een NHTSA VIN-decoder, die inmiddels is verwijderd, bevatte verwijzingen naar Monster-varianten met V2-gerelateerde productcodes en een DesertX met een transmissie die specifiek is aangepast voor deze motor.

Als we kijken naar de verwachte specificaties, zou de Monster V2 waarschijnlijk tussen de 110-120 pk leveren met een koppel van 88-95 Nm, terwijl het drooggewicht rond de 181 kg zou kunnen liggen. Dat zou een verbetering zijn ten opzichte van de huidige Monster 937, die 111 pk produceert, zo’n 93,6 Nm heeft, maar 188 kg weegt.

Voor de DesertX V2 worden vergelijkbare verbeteringen verwacht, waarbij het vermogen tussen 100-110 pk zou liggen en het koppel tussen 81,3-88 Nm, met een drooggewicht van ongeveer 200 kg. Ter vergelijking: de huidige DesertX heeft 110 pk, 92,2 Nm-koppel en weegt 202 kg.

Verwachte rijprestaties

De Monster V2 zou naar verwachting buitengewoon scherp kunnen sturen dankzij de lichtere motor en een aangepast frame. De sterke middenrange van de V2-motor zou kunnen zorgen voor een indrukwekkende wheelie-capaciteit, terwijl verbeterde elektronica de controle behoudt. In essentie zou het een compactere variant kunnen worden van wat de Streetfighter V2 biedt.

Voor de DesertX V2 zou het lagere gewicht van de motor de offroad-capaciteiten aanzienlijk kunnen verbeteren, waardoor de motorfiets wendbaarder wordt in uitdagende terreinomstandigheden. Een herziene overbrengingsverhouding zou meer controle kunnen bieden bij lage snelheden, terwijl de comfortabele rijpositie behouden blijft voor langeafstandsritten.

Alternatieven op de Nederlandse markt

Voor rijders die geïnteresseerd zijn in een motorfiets met vergelijkbare prestaties als de verwachte Monster V2, zijn er verschillende alternatieven zoals de Yamaha MT-09 met zijn karakteristieke driecilinder, de verfijnde Triumph Street Triple RS of de soepele en betaalbare Kawasaki Z900.

Voor liefhebbers van het adventure-segment zijn de Yamaha Ténéré 700, KTM 890 Adventure of BMW F 850 GS het overwegen waard als alternatief voor de DesertX V2.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen