zaterdag 14 december 2024

Dunlop start terugroepactie: loopvlak kan loslaten

Dunlop is bezig met een vrijwillige terugroepactie. Er is namelijk één specifieke voorbandmaat waarvan het loopvlak kan loskomen.

Er zijn potentiële fabricagefouten ontdekt in bepaalde Roadsmart III-banden, die ertoe kunnen leiden dat het loopvlak van deze motorbanden loslaat. Dit kan er vervolgens tijdens het rijden weer toe leiden dat je als rijder de controle over je tweewieler verliest. Wij hoeven je niet te vertellen hoe ernstig dat kan uitpakken. Dat deze banden gevaarlijk kunnen zijn werd bekend op 22 december 2023 en daarom is het merk nu de terugroepactie gestart.

NW200: Michael Dunlop’s achterband explodeert bij 300 km/u

Maar om welke banden gaat het nu precies? De rubbersloffen die gevaarlijk kunnen zijn, zijn Dunlop Sportmax Roadsmart III voorste motorband, in de grootte 120/70ZR17 M/C (58W). Verder geldt dat alleen banden uit de productieweken 34, 35, 36, 46 en 47 van 2023 risico lopen. De specifieke banden zijn te herkennen aan de volgende bandidentificatienummers (TIN) op de zijwand: 1DK8B 6F1M 3423, 1DK8B 6F1M 3523, 1DK8B 6F1M 3622, 1DK8B 6F1M 4623 en 1DK8B 6F1M 4723.

Belangrijk om te weten is dat Goodyear-Dunlop alle getroffen banden kosteloos vervangt. Voor eventuele vragen kun je contact opnemen met de technische klantenservice via technical-customer-service@goodyear.com. Helaas is het nog onbekend hoeveel defecte banden er in totaal zijn. Ook is het niet bekend of er al ongelukken hebben plaatsgevonden als gevolg van deze situatie. Het onderzoek naar deze kwestie loopt nog. Het merendeel van de banden die in de herfst zijn geproduceerd, bevindt zich hoogstwaarschijnlijk gelukkig nog in de opslag bij bandenleveranciers. Het is belangrijk om te benadrukken dat andere bandenmaten van de Dunlop niet getroffen zijn door deze terugroepactie.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen