Eerste beeld BMW F850RS

Kunnen we ons het BMW 9Cento Concept nog herinneren? Dat studiemodel zou in de wandelgangen in – nagenoeg ongewijzigde vorm – in productie gaan, waarbij de noemer BMW F850XR genoemd werd. Inmiddels kunnen we (na een typefoutje in een BMW-folder) inzetten op de naam F850RS en weten we hoe hij eruit gaat zien.

Het behoeft geen uitleg dat de F850RS in grote lijnen op dezelfde leest geschoeid is als de F850GS, maar behalve dat het kuipwerk duidelijk anders is – met logischerwijs meer windbescherming – staat de RS ook op gietwielen. An sich niets heel raars, maar het feit dat er voor een 17 inch-wielmaat gekozen is, benadrukt de straatgerichte insteek van de RS.

Wat het design betreft, leunt de F850RS behoorlijk op het ontwerp van het 9Cento Concept, maar terwijl de kuip het lijnenspel aardig emuleert, is het korte kontje van de 9Cento zonder twijfel een onderwerp van discussie geweest. Het studiemodel had een bizar korte maar strakke bilpartij, terwijl deze RS nu in limbo hangt tussen te kort en te lang. 

Als we de patenttekeningen nog eens goed bekijken, kun je wel stellen dat de RS aan breedte geen gebrek heeft – aan de voorzijde dan vooral. Dus die windbescherming belooft soelaas te bieden, die de GS niet bieden kon.

Of er ook nog een 750-variant komt is totaal ongewis, evenals een tijdframe waarin we deze BMW F850RS in levende lijve kunnen aanschouwen. De EICMA motorbeurs in Milaan in november lijkt een logische presentatielocatie.

Foto’s: Instituto Nacional da Propriedade Industrial of Brazil 

 

[justified_image_grid ids=28193,28194,28195,28196,28197,28198,28199]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?