maandag 24 juni 2024

Eerste indruk 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade SP vanuit Portugal

We zijn in Portugal op de rollercoaster van Portimao voor niet alleen de nieuwe Honda CBR600RR, maar ook de vernieuwde CBR1000RR-R Fireblade SP staat op het programma. In tegenstelling tot de 600 konden we de 1000 wél rijden met slicks en op een compleet droge baan. Een behoorlijke gemoedsrust, met 218 pk onder je bibberende billen…

Motor.nl: Laat me raden, je bent helemaal bekaf na zo’n 1.000cc superbike op Portimao?

Gijs Gilis: “Zo erg is het ook niet, maar ik voel toch spieren waarvan ik dacht dat ze al even uit mijn lichaam verdwenen waren. Zo’n superbike bedwingen is uiteraard niet niks, en het vele hoogteverschil van Portimao maakt het allemaal nog extra fysiek zwaar. Maar… wel helemaal geweldig hoor. Wat een machine! Wat een circuit! Sensationeel op alle mogelijke manieren.”

Is de nieuwe Fireblade veel veranderd ten opzichte van de 2023-versie?

“Qua uiterlijk niet meteen, maar onderhuids zijn er behoorlijk veel wijzigingen doorgevoerd. We gaan ze hier niet allemaal noemen, omdat het er onnoemelijk veel zijn, maar we vermelden wel de belangrijkste dingen. Zo is het motorblok 600 g lichter geworden door lichtere onderdelen, en het aluminium frame 1 kg door extra holtes en ‘weggeschraapte’ stukken.”

Dat klinkt… gevaarlijk.

“Nee hoor, maak je geen zorgen. De stijfheid is er nog steeds. Het is gewoon wat overtollig gewicht dat weg kon. Belangrijker is Torque Split Control. Een nieuw systeem waarbij twee motoren gebruikt worden om de gaskleppen van de vier cilinders aan te sturen. Het voordeel daarvan is een beter gasgevoel en een sterkere acceleratie. Bovendien maakt, door dat systeem, de motor bij bepaalde toerentallen een heel typisch geluid. Alsof er een limiter in gang schiet, zonder dat dat daadwerkelijk gebeurt, uiteraard.”

Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja ZX-6R: supersport is springlevend

Dat klinkt… vreemd.

“Niet zozeer vreemd, eerder heel agressief. Je hebt nog steeds het hoogtoerige viercilinder-in-lijngeluid, maar dat wordt nu dus vergezeld door deze specifieke sound. Verder is de elektronica van de Fireblade op vrijwel alle punten licht aangepast en verfijnd. En – die mogen we zeker niet vergeten, want ze zijn oh zo belangrijk – nieuwe winglets!”

Mja, die zien er gelukkig niet al te extreem uit en ze zijn bovendien mooi weggewerkt.

“Klopt. De Fireblade is een bijzonder knappe motor, mede dankzij het niet al te hard uitsteken van die winglets. Hij is laag, gedrongen en ziet er super-agressief uit. Tijdens het rijden krijg je te maken met zoveel krachten, maar wat ons is bijgebleven is de sterkte van het motorblok – ook in het middengebied, de finesse van de elektronica en de uitmuntende stabiliteit onder het remmen. Na het recht stuk van Portimao duik je naar onder en moet je vol remmen aan 285 km/u. De Fireblade bewoog nauwelijks en liet het kinderspel lijken. Wat ook te danken is aan de nieuwe Öhlins-vering die voor het eerst gebruikt wordt op een productiemotor en werkt met…”

Sorry, je tijd zit erop. Dat systeem leg je ons maar uit in de Eerste Test. Fijne avond!

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen