donderdag 7 november 2024

Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja ZX-6R: supersport is springlevend

Tot voor kort had niemand nog een cent om de toekomst van de supersportklasse durven verwedden, maar anno 2024 komt de heropleving stilaan op volle toeren. Honda duwt z’n CBR600RR terug op de bühne, Triumph komt op kousenvoeten terug met een Daytona 660, en Kawasaki presenteert na z’n Ninja ZX-4RR ook de nieuwe versie van z’n Ninja ZX-6R. In afwachting van diens dertigste verjaardag (°1995), zette onze man het feestje alvast luidkeels in op het circuit van Almeria. Wij krijgen ‘m nat van het zweet aan de lijn.

Motor.NL: Uitgefeest, Verstaen?

Jelle Verstaen: “Pfieuw, nog niet helemaal, chef! Wat een heerlijk dagje was het alweer – zowel qua weer, testdecor, motor als opzet.”

Opzet?

“Kawasaki Benelux heeft ditmaal niet gewacht op de andere landen om een presentatie op poten te zetten, maar had gewoon een select kransje Nederlanders en Belgen op de gastenlijst gezet. Vijf man, vier sessies, drie motoren, twee fotografen, één circuit – geweldig!”

Test 2024 Kawasaki Ninja ZX-4RR: krijsen met dat kreng!

Mooi zo. Wat is er zo nieuw aan die Ninja ZX-6R?

“Wel, dat is nogal wat – en toch ook weer niet. Ik verklaar me nader: het 636cc viercilinderblok wordt dan wel bijgespijkerd om Euro5+ te halen, maar blijft in grote lijnen identiek aan z’n voorganger – inclusief kabelbediend gas, quickshifter (enkel up), afwezige IMU en autoblipper, maar mét de 37cc extra ten opzichte van de concurrentie. Het kuipwerk kreeg een make-over, het TFT-scherm maakt z’n intrede en zet de deur open naar zowel connectiviteit als gecombineerde powermodi en instellingen voor tractiecontrole, én de remschijven krijgen een andere vorm. Leuk extraatje: vandaag kregen we de 40th Anniversary Edition ter beschikking – wat een ongelofelijk knap ding!”

Uiterlijk is één ding, maar wat is je voor ‘t overige bijgebleven?

“De grote troef van de Ninja ZX-6R is die erg krachtig lopende vierpitter in het vooronder, waarbij je niet enkel helemaal bovenin terecht kan voor vermogen (124 pk bij 13.000 tpm) – dankzij z’n iets ruimere motorinhoud heb je ook iets meer koppel ter beschikking bij iets lagere toeren (69 Nm bij 10.800 tpm). Ideaal als je even een versnelling te hoog te bocht uit komt; waar bij niet nader genoemde concurrenten weinig te rapen valt onderin, trekt de ZX-6R zich eigenlijk overal vlot doorheen. Met een geregistreerde 251 km/u kwamen we ook aan top-end helemaal niks tekort, en hoewel de 6R aanvankelijk de neiging had om ietwat wijd te lopen, was dat met een minimale aanpassing aan de volledig instelbare ophanging van de baan. Top.”

Waar wringt het schoentje?

“De klachten zijn heel beperkt, wat mij betreft. Op circuit miste ik bij wijlen de mogelijkheid om de quickshifter in te zetten voor afschakelen, al smoort de slipperassistkoppeling het meeste gestuiter achteraan in de kiem. En de Pirelli Diablo Rosso IV’s zijn prima rubber voor sportiever straatgebruik, maar liepen tegen hun limieten aan op de – toegegeven, best stoffige – bloedsnelle en technisch uitdagende omloop van Almeria.”

Wat moet zo’n Ninja ZX-6R kosten?

“Met 13.799 euro haal je de standaardversie in KRT-kleurtjes in huis, wil je de 40th Anniversary Edition in de garage, dan tel je 250 euro extra neer. Voor die pleuro’s krijg je niet enkel de goud geanodiseerde voorvorkpoten, en het zilvergrijsgelakte frame en swingarm, maar ook de waanzinnig knappe kleurstelling. Een no-brainer, als je ‘t mij vraagt. Die 40th is overigens geen limited edition, maar zal wel enkel dit jaar aangeboden worden. Goed om mee te geven: onze testmotor was uitgedost met 1.499 euro aan extraatjes, waaronder de Akra, tankpad, grippads, duozitcover en het gerookte windschermpje.”

Dus eh, supersport is niet dood?

“Verre van, annuleer die koffietafel en doodsprentjes maar. 2024 wordt een gewèldig jaar voor al wie houdt van krijserige middenklasse viercilinders. Nu hopen dat ook de verkoopcijfers volgen.”

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen