donderdag 10 oktober 2024

Eerste indruk 2024 Kawasaki Eliminator 500: hij is er weer!

Goed nieuws voor fans van de Kawasaki Eliminator! Hij is er namelijk weer, zij het in een andere en vooral bravere gedaante. Als lid van de nieuwe 500-familie, naast de komende Z500 en Ninja 500, moet de Eliminator vooral cruiserminnende klanten trekken. En kleine (beginnende) motorrijders, die op deze machine makkelijk met hun voeten aan de grond kunnen.

Motor.nl: Vertel, wat is die Eliminator precies?

Gijs Gilis: “Daar hadden wij ook een moment voor nodig om dat te begrijpen, want op het eerste gezicht ziet hij er niet bijzonder uit, zelfs dertien in een dozijn. De Eliminator is geen echte cruiser, maar ook geen echte naked. Hij schommelt er een beetje tussenin, wat allemaal te danken is aan de zitpositie. Je voeten staan niet naar voren, maar eerder onder je, en ook je armen zijn niet zo ver naar voren gestrekt als op een echte cruiser. De Eliminator is dus een beetje van de twee.”

Heeft hij dan ook het rijgevoel tussen een cruiser en naked?

“Best wel. Hij stuurt niet sportief genoeg om een naked te zijn, terwijl het motorblok dan weer te on-cruiser is. Dat mag trouwens niet negatief opgevat worden, want de 451cc-paralleltwin is het beste onderdeel van de Eliminator. Het nieuwe motorblok pikt goed op bij lage toeren, zonder horten en stoten, en klimt graag door tot meer dan 10.000 tpm. Door het lage gewicht van de Kawasaki (rijklaar 176 kg) voelt hij vlot en vinnig aan, ondanks een beperkt A2-vermogen van minder dan 35 kW.”

Kawasaki gaat in de aanval in het middensegment

Licht en laag, echt iets voor een grote kerel als jezelf…

“Niet helemaal natuurlijk, met mijn 1m90, maar ik reed een deel van de dag met het hogere zadel en dat was een behoorlijk verschil. Met het standaard zadel is de zithoogte 735 mm, met het lage 715 mm en met het hoge zadel 765 mm. Als je meer dan een uur op de motor zit, voel je dat verschil heel goed. Een aanrader dus voor de wat grotere beginnende rijders.”

Je reed met het SE-model. Waarin verschilt die van de normale Eliminator?

“De SE krijgt wat extraatjes zoals een kleine kopkuip, een gigantische USB-C poort op het stuur, extra rubbers rond de voorvork, een zadel met andere stiksels en huid en een zwarte afdekplaat op de uitlaat. Daarnaast, en dat vinden we best bijzonder, krijgt de SE een glanzend in plaats van mat frame. Ook de kleur van de benzinetank is anders: zwart op het normale model, zwart met grijs voor de SE. Andere kleuren komen er jammer genoeg niet.”

Nog dingen die we moeten weten?

“Jazeker. Je kent wellicht de wereldbekende Hard Rock Café’s, maar wist jij ook dat die hotels hebben? Zelfs een in Marbella, en ja, daar zit ik nu, anders kon ik het je niet vertellen. Daarnaast krijgt de Eliminator 500 een assist & slipperkoppeling, twin shocks achteraan, complete ledverlichting, een gloednieuw Trellisframe en… een zeer aanvaardbaar prijskaartje. 7.499 euro voor de Eliminator, 7.899 euro voor de SE-versie.”

Goed jongen, ga dan nu maar wat rocken en hou je groupies een beetje op afstand, wil je?

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen