dinsdag 18 juni 2024

Eerste indruk 2024 Triumph Tiger 900 GT Pro en Rally Pro

Met de nieuwe Tiger GT Pro en Rally Pro, blaast Triumph een iconisch model nieuw leven in. Niet dat de vorige Tiger 900 in ademnood zat, de motor werd alom geprezen. Maar omdat alles beter kan en stilstaan meteen ook achteruitgang is, verbeterde Triumph zowel het GT als het Rally-model. MotorNL ging de Triumph Tiger 900 GT Pro en Rally Pro testen in Andalusië en kon zowaar een aantal vragen stellen aan viervoudig wereldkampioen Ivan Cervantes.

Eerste indruk 2024 Suzuki V-Strom 800: de ultieme onroad V-Strom?

Motor.NL: We hebben vandaag en gisteren met beide motoren gereden, maar jij bent er al langer mee aan de slag geweest. Deel je onze mening dat dit twee bijzonder gemakkelijke motoren zijn?

Ivan Cervantes: Absoluut. Als ik één kwaliteit mag benadrukken: ik vind dat ze vooral uitblinken door hun gebruiksgemak. Je mag de meest veelzijdige en potente motor bouwen, als hij niet gemakkelijk te beheersen is, sta je nergens. De motoren zijn op tal van vlakken verbeterd, werden ook 13 pk sterker, maar zijn nog steeds onwaarschijnlijk gemakkelijk te rijden. Mijn voorkeur gaat naar de Rally-uitvoering. Welke vind jij de beste?

Motor.NL: Ho eens even Ivan, wij stellen hier de vragen. Maar nu je er toch over begint, ook de Rally Pro. Gisteren reden we er de hele dag offroad mee en dat viel reuze mee. Maar je moet weten dat het merendeel van de kopers maar sporadisch offroad zullen rijden. Dus ik was erg benieuwd naar dag twee, waarop we zowel met de op de weg gerichte GT Pro reden als met de Rally. Ik moet toegeven, met het 19-inch voorwiel stuurt de GT iets scherper, maar het verschil is niet zo groot. De Rally zet daar een ruiger uiterlijk tegenover en hij voelt ook wat volwassener aan, vind ik. Bovendien reden we er bijna net zo vlot mee op de openbare weg. Het verschil is niet groot, terwijl hij veel breder inzetbaar is. Die krijgt dus mijn voorkeur. Maar ik dacht dat jij alleen met de Rally reed. Hoe kun jij dan vergelijken?

Cervantes: Ik heb met de Rally natuurlijk aan verschillende wedstrijden deelgenomen het afgelopen jaar, maar in de dagen voor deze persvoorstelling had ik de tijd om met beide modellen op de weg te rijden. Nu moet ik toegeven dat ik met mijn enduro-achtergrond,van nature gewend ben aan een 21-inch voorwiel. Maar toch, ik vond ook dat de langere veerwegen mij beter lagen, zelfs op de openbare weg. Anderzijds is het zo dat beide motoren heel wat van de updates delen. 3 Nm extra, 13 pk erbij en vooral heel veel fun. Ik…

Motor.NL: (onderbreekt Cervantes) Voor wie de vroegere cijfers niet kent, dat komt op 90 Nm en 108 pk. Dat is best indrukwekkend.

Cervantes: Klopt. En dat geldt voor beide motoren.

Motor.NL: Net zoals het 7-inch TFT scherm, trouwens. En ook de middenbok, verwarmde handvatten en een verwarmd zadel en die héérlijke quickshifter. Die behoort tot het beste waar we al mee hebben gereden. Maar ik wil je niet langer lastigvallen met alle bevindingen, het zijn er te veel om op te noemen. Ik pen ze wel neer in het testverslag dat deze week voor onze premium-abonnees online staat. Goed je gesproken te hebben. Vanavond een biertje drinken?

Cervantes: Sorry amigo. Ik heb andere plannen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen