woensdag 24 april 2024

Eerste indruk 2024 Yamaha MT-09: MT-09 betreedt zijn 10e jaar met stijl

Hieperdepiep HOERA! De Yamaha MT-09 bestaat 10 jaar. Tijd dus voor een feestje, dachten ze bij Yamaha, hoewel die MT-09 al 10 jaar aan een stuk aan het feesten is. Niet alleen qua rijplezier is het een en al pret, ook qua verkoopcijfers worden de lui bij Yamaha er bijzonder blij van. De vierde generatie moet zorgen voor nog extra fun; een after party dan?

Motor.nl: Op het eerste gezicht lijkt er niet zo veel veranderd, of vergissen wij ons nu?

Gijs Gilis: “Dat klopt helemaal. Op het eerste gezicht lijkt enkel het… gezicht veranderd van de MT-09, maar er is zoveel meer dat aangepast of veranderd is. Een korte bloemlezing, want het is uiteindelijk behoorlijk wat. De driecilinder is ongewijzigd en levert nog steeds 119 pk en 93 Nm. De versnellingsbak krijgt wat meer tanden in de hoge versnellingen om het schakelen wat soepeler te laten verlopen. Met de quickshifter kun je nu terugschakelen bij gas geven, en opschakelen zonder gas te geven. Vooral dat eerste is superhandig om traag verkeer in te halen. Daarbij werkt het systeem veel soepeler en minder schokkerig.”

Test 2024 BMW F 900 GS: van saaie mus naar speelvogel

Kun je eens uitleggen hoe…

“Ik ben nog niet klaar! De zitpositie is sportiever geworden met een wat lager en meer naar je toegekomen stuur, en wat hogere en meer naar achteren geplaatste voetsteunen. Het zadel is nu tweedelig in plaats van eendelig op alle andere MT-09’s, wat zorgt voor minder verschuiven. De vering vooraan is wat harder afgedempt, achteraan wat zachter. Dat zorgt voor een strakkere voorkant en een nog altijd speelse achterkant. Er is een nieuwe Brembo-hoofdremcilinder en een instelbaar koppelingshendel.”

Maar hoe gaat het dan met…

“Ga je me nu nog laten uitspreken? De benzinetank is 3 cm lager en 6 cm breder. Er is een nieuw voor- en achterlicht, waarbij hij vooraan erg lijkt op het masker van Iron Man. Het TFT-scherm is groter geworden en je kunt kiezen uit 4 diverse lay-outs. De 6-assige IMU wordt geüpgraded met een Back Slip Regulator om een slippend achterwiel te voorkomen bij agressief afschakelen. Werkt fantastisch, trouwens. Er is een nieuwe joystick om door alle menu’s te lopen en die werkt super-eenvoudig.”

Ben je nu eindelijk uitger…

“Dat is de laatste keer dat je me onderbreekt, anders stopt het interview hier. De richtingaanwijzers worden op een nieuwe manier bediend, waarbij je zacht kunt duwen voor 3 maal knipperen, en hard voor 15 seconden geknipper. Daarna schakelt die automatisch uit. Er is ook geen ‘neutraalknop’ meer om de richtingaanwijzers uit te zetten. Daarvoor moet je op dezelfde linker- of rechterknop duwen. Klinkt omslachtig, en werkt niet zo fijn als een conventioneel systeem. Had je verder nog vragen?”

Eindelijk, wij mogen ook eens. Hoe rijdt die nieuwe MT-09?

“Originele vraag. Het is nog steeds de speelse machine zoals we hem al jaren kennen, maar hij is wel meer gefocust. De vering is beter afgesteld, waardoor hij strakker op de weg ligt. De elektronica is zeer goed op punt, inclusief de gasreactie, die voorheen nogal agressief uit de hoek durfde komen. Daarbij is het driecilindergeluid, het gevoel van koppel en het stoute karakter van de MT-09 verslavender dan coke op een Amsterdamse zaterdagavond.”

Ik denk dat we hier gaan afronden voordat het de spuigaten uitloopt. Dank voor je tijd en je bedenkelijke vriendelijkheid… en veel plezier op de after party.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen