Eerste rij-indruk 2021 Yamaha Tracer 9 (GT)

Half april staan de 2021 Yamaha Tracer 9 en 2021 Yamaha Tracer 9 GT in de showroom. In Toscane reed Ad van de Wiel ze nu al. Wat zijn zijn eerste ervaringen?

Wat valt er op aan de nieuwkomers?

‘Twee dingen: hoeveel de twee van elkaar verschillen en hoeveel MT09 er nog in een Tracer zit. De drie-in-lijn is een-op-een overgenomen van de MT-09 en dat geldt ook voor het frame. Laat dat nou “toevallig” geweldige componenten van de MT-09 zijn. Het karakter van de triple, die tussen de 3000 en 8000 tpm bulkt van het koppel past geweldig bij een sporttoermachine als de Tracer. Het blok is speels, gretig, maar niet overweldigend bruut. Het combineert soepelheid met enorm lange adem Ook bovenin loopt het namelijk krachtig door. Volgens Yamaha is het negen procent zuiniger en moet je op een tank (18L) makkelijk 350 km ver komen. Wel zo lekker voor een reismachine.’

Noem je het bewust een reismachine?

‘Voor mij belichaamt dit wel het nieuwe reizen inderdaad. Niet langer de zwaarlijvigheid van een echte dikke toermotor, maar wel volop comfort om probleemloos kilometers te maken. Al mis je een enkele keer de onverzettelijkheid van bijvoorbeeld een FJR1300. Die beukte als op rails rechtdoor terwijl er op Autobahn-tempo (180+) wel wat leven in de Tracer 9 komt. Maar ja, hoe vaak rij je dat? Voor de rest prijs je jezelf gelukkig met het lichtvoetige rijwielgedeelte dat de Tracer deelt met de MT-09. Al is de achterbrug wel 64 millimeter langer voor de nodige stabiliteit.’

Jij ziet jezelf wel op reis gaan met deze Yamaha?

‘Zeker, ook nog wel met een duo. Voor beide is een ruim plekje aan boord. Voorheen werd ik nooit vrienden met het windscherm, maar zelfs dat stoorde me vandaag niet. In de laagste positie pakte mijn schouders wind mee, maar bleef turbulentie achterwege.’

Eerste rij-indruk: 2021 Yamaha MT-09

Ga je dan voor de kale Tracer of voor de GT?

‘Mag ik die vraag later beantwoorden? In de ochtend reed ik de GT op extreem slecht wegdek. In de middag – op de andere motor – was de weg beter en vermaakte ik me navenant beter. Maar of dat aan de motor of aan de weg lag? De meeste collega’s prefereren de GT die iets comfortabeler geveerd is, maar desondanks niet minder strak aanvoelt. Het lagere gewicht van een gewone Tracer is wel gewoon aangenaam. Hij zet rijklaar geen 230 (GT) maar slechts 213 kilo op de weegschaal.’

Slotconclusie?

‘Beide motoren zijn absoluut hun geld waard. De GT is € 2500 duurder, maar daar krijg je heel veel extra voor. Zijkoffers, elektronische vering, handvatverwarming, bochtenverlichting en een quickshifter zijn geen kattenpis. De GT voelt luxer aan, meer als een reismachine. De reguliere Tracer 9 is eerder een fiets voor alledag. Je doet hem echter te kort als je hem niet heel regelmatig uit laat in de Ardennen of de Eifel. Het blok vindt zo’n uitje leuk, het frame danst van jolijt en jij ook.’

Lees de volledige test van de 2021 Yamaha Tracer 9 en Tracer 9 GT binnenkort in MOTO73 of online op motor.nl en vindt uit dat deze sporttoertoppers zelfs nog kleine minpuntjes hebben.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?