Hittler: ‘Motorrijverbod 95 dBA berust op willekeur’

De loco-burgemeester van Landeck en enthousiast motorrijder Thomas Hittler (ÖVP) uit scherpe kritiek op de uitsluiting van ‘lawaaiige motorfietsen.’

Rijverboden voor motorfietsen met een geluid van meer dan 95 dB gelden voortaan jaarlijks in de periode van 15 april tot 31 oktober op verschillende wegen. Afgelopen zomer werd deze geluidslimiet voor het eerst ingevoerd op verschillende wegen in het district Reutte. Nu is het resultaat van de evaluatie gepresenteerd. Dat meldt de Bezirksblätter.

Evaluatiestudie

Deze aanpak wordt echter niet door iedereen toegejuicht. Thomas Hittler, vice-burgemeester van de stad Landeck (ÖVP) en zelf een enthousiast motorrijder, wijst in een persbericht op de juridisch twijfelachtige aanpak zonder feiten van de groene plaatsvervangend gouverneur.
Ingrid Felipe presenteert een evaluatiestudie over de rijverboden die vorig jaar op veel wegen in Tirol zijn ingesteld voor motorfietsen met meer dan 95 dBA. Zij was blijkbaar tevreden over de resultaten: ‘De genomen maatregelen hebben effect en krijgen ook grote instemming bij de bevolking. Bovendien is het aantal motorfietsen met meer dan een derde gedaald. Dit alles pleit voor handhaving van de vastgestelde maatregelen, ook in de komende jaren’.

Maatregel zonder effect

Volgens Hittler verzwijgt Ingrid Felipe echter dat het aantal motorfietsen inderdaad met 36,2 procent is afgenomen, maar dat het totale verkeer op de meetpunten in dezelfde periode ook met 35,6 procent – praktisch dezelfde waarde – is gedaald. ‘Met andere woorden, het verkeer is in het algemeen dramatisch gedaald in vergelijking met 2017, en je hoeft niet bijzonder slim te zijn om dat aan corona toe te schrijven. Aangezien het auto-, vracht- en motorverkeer met ongeveer dezelfde hoeveelheid lijkt te zijn afgenomen, betekent dit omgekeerd dat de 95-dBA-regel niet het minste effect heeft gehad,’ verduidelijkt Hittler. De locoburgemeester van Landeck bekritiseert dat voor de evaluatie van de studie zelfs geen geluidsmetingen zijn verricht.

Oostenrijk verdubbelt zijn snelheidsboetes

Schade voor het toeristische land Tirol

Uitgesloten zijn motorfietsen die wettelijk geregistreerd zijn in Oostenrijk en Europa. Het stationaire geluid, waarvan de geluidsvaststelling twijfelachtig is, betekent een aanslag op de burgerrechten en de persoonlijke vrijheid. Bovendien mist een geschikte meetmethode. ‘We leven in een toeristisch land en hebben hoe dan ook te maken met enorme problemen als gevolg van de pandemie. Het zou me niet verbazen als we in de toekomst gewoon gemeden worden door onze gewaardeerde gasten. Wij leven van de economie en in Tirol vooral ook van het toerisme. De schade die mevrouw Felipe ons land hier berokkent is niet te overzien’, besloot Hittler.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?