EICMA > Ducati komt met Panigale R

Het blijven schitterende motoren, die homologatiemodellen van het WK Superbike. Neem nu de Panigale R. Je moet echt je best doen wil je met een straatmotor dichterbij het SBK komen. Met titanium drijfstangen, een lichter vliegwiel en DLC-gecoate tuimelaars grijpt de toerenbegrenzer pas in bij 12.000 toeren per minuut. Voor een tweecilinder! Waanzin! Het topvermogen blijft echter 195 pk en daarmee is ook meteen duidelijk dat het niet echt om een WK-machine gaat.

Toch is er wel vermogenswinst geboekt dankzij het bijgeleverde titanium Termignoni-systeem en bijpassende ECU-mapping. Liefst 15 procent in het middengebied. Om de R nog beter van z’n plek te laten komen, heeft het achtertandwiel drie tandjes meer. Hoe je dat geweld lichamelijk moet verwerken, meldt Ducati niet maar een driedubbel abonnement op de sportschool lijkt ons geen overbodige luxe. Het swingarmscharnierpunt is in vier standen te verstellen om je alvast een beetje op weg te helpen. Of het genoeg is…

Zoals het hoort, is al het plaatwerk van carbon bij de R-versie van Ducati’s boegbeeld. Dit brengt het drooggewicht (wel met ABS) op 165 kilo en dat is 1,5 kilo minder dan de S. Als laatste, de mapping van het ride-by-wire is gefinetuned. Dat laatste geldt overigens ook voor alle andere nieuwe Panigale’s die vanaf nu van de band in Borgo Panigale rollen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?