EICMA: Ducati Panigale V4 R

De Panigale V4 R was een moetje, zou je kunnen stellen. Het reglement van het WSBK stelt namelijk dat viercillinders slechts een cilindercapaciteit van maximaal duizend cc mogen hebben. Het Desmosedici Stradale V4-blok dat we vorig jaar van Ducati leerden kennen heeft er 1.103. Een probleem. 

Maar een oplossing is gevonden. Maak kennis met de V4 R. Die is vrijwel exact gelijk aan de standaard V4, op één belangrijk punt na. In de R hangt namelijk het Desmosedici Stradale R-blok: De 998 cc variant. En dat is niet zomaar een teruggeboord examplaar. Vergeleken met de basis is de R geoptimaliseerd voor een vloeiende overbrenging van de 221 paarden die bij 15.250 tpm staan te steigeren. Piekvermogen ligt 2.250 tpm hoger dan bij het 1.103cc model. Maar het kan nog extremer. Monteer je het volledige Akrapovi?-uitlaatsysteem dan heb je 234 pk onder je hoede. 

De V4 R is enkel en alleen bedoeld voor het circuit. Zo heb je geen spiegels, is een kenteken krijgen niet mogelijk maar heb je ter compensatie dan wel weer een pitlimiter! Last but not least zien we de winglets hun intrede maken op de Panigale ‘voor de gewone man’. Om aan de homologatieregels te voldoen worden er in ieder geval 500 gebouwd. 

Foto’s: Ducati

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.