EICMA: Ducati Panigale V4 (S + Speciale)

Lang werden we lekker gemaakt met geruchten, nu is hij eindelijk hier. Ducati liet ons gisteravond tijdens hun EICMA-presentatie kennismaken met de geheel nieuwe Panigale V4. Deze opvolger van de 1299 Panigale is er ene om te onthouden. Het is namelijk de eerst viercilinder productiefiets van de Italianen. Het motorblok leerde we een paar weken geleden al kennen. Alles over deze Desmosedici Stradale V4 lees je dan ook in dit bericht. We richten ons nu slechts op deze straatlegale superbike als geheel.

De basis
Een samenwerking met het Ducati Corse MotoGP-team belooft natuurlijk een heleboel goeds. Bijna alle technische know-how die de Italianen in de racerij hebben opgedaan zit in de nieuwe Panigale. Volgens Ducati produceert hij 214 pk bij 13.000 toeren en 124 Nm koppel bij 10.000 toeren. Ondanks de toevoeging van twee cilinders is het totale gewicht op 198 kilogram blijven steken, wat betekent dat deze fiets 1,1 pk per kilo beschikbaar heeft. Als je het optionele titanium Akrapoviç-uitlaatsysteem erbij koopt loopt dat zelfs op tot 226 pk. Het gewicht blijft lag doordat het nieuwe ‘Front End’-frame simpelweg kleiner is gemaakt. Hiervoor is heeft het motorblok een dragende functie gekregen waardoor de rest van het frame slanker en  lichter is geworden. Overigens belooft Ducati dat ondanks de dragende functie van het blok je door het rigide frame zelfs iets meer controle hebt als voorheen op de 1299 Panigale.

De hulpsystemen
Geheel volgens verwachting zit de V4 vol elektronica. Het lijstje met afkortingen is dan ook lang: Een zesdimensionale IMU (6D IMU), Bosch bochten-ABS, tractiecontrole (DTC EVO); driftcontrole (DSC); wheeliecontrole (DWC EVO), launchcontrol (DPL), op- en af quickshifter (DQS EVO) en motorremcontrole (EBC EVO). Alle systemen zijn gelukkig geïntegreerd in de drie rijmodi die de Panigale huist, voor het geval dit je wat boven de pet gaat. Wel is alles nog afzonderlijk in en af te stellen middels het TFT-dashboard. 

De anderen
Naast de basis V4 introduceerde Ducati ook de V4 S. Deze iets sportievere versie is voorzien van geavenceerde Smart EC 2.0 veersysteem van Öhlins. Daarmee kun je de voorvering geheel naar smaak instellen. Ook komt er een zeer gelimiteerde ‘Speciale’-uitvoering op de markt. Deze heeft een speciale kleurstelling en is geheel volgens Italiaans recept behangen met designer details. Het titanium uitlaatsysteem van Akrapoviç wat voor de standaard V4 optioneel is heeft de Speciale standaard. Net als de V4 S heeft de Speciale velgen van gesmeed aluminium en zijn beiden 4 kilo lichter dan de basis V4. 

 

[justified_image_grid ids=25640,25641,25642,25643,25644,25645,25646,25647,25648,25649,25650,25651,25652,25653,25654,25655,25656,25657,25658,25659,25660,25661,25662,25663,25664,25665,25666,25667,25668,25669,25670,25671,25672,25673,25674,25675]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?