vrijdag 1 maart 2024

Dit is de Desmosedici Stradale!

MotoGP-techniek op straat. Het kon met de Desmosedici RR al, maar echt haalbaar was dat niet qua prijs en oplage. Met de Desmosedici Stradale moet dat heel anders worden. Heel anders. Aan de basis van dit nieuwe blok ligt namelijk het V4 MotoGP-blok. Inderdaad, die van Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo. Sterker nog, afmetingen en de geometrie zijn hetzelfde als de Desmosedici GP.

Ook de blokconfiguratie is zo overgenomen, inclusief zaken als een tegengestelde richting draaiende krukas. Ook de Twin Pulse-ontstekingsinterval is gelijk, met een 70-graden ontstekingsinterval (ontstekingsvolgorde 90-200-90-340) waardoor het blok gevoelsmatig met een tweecilinder vergeleken kan worden. Het zal de Ducatist als muziek in de oren klinken.

Wel anders is de inhoud van de V4, want de Stradale heeft een cilinderinhoud van 1103cc. Dit heeft Ducati gedaan om ‘te voldoen aan de wensen van de straat’. Ook het vermogen is net ‘iets’ minder met 210 pk bij 13.000 toeren per minuut en maximaal koppel van 120 Nm tussen 8.750 tot 12.250 toeren per minuut. Nee, dat kun je met geen mogelijkheid weinig noemen, en dan benadrukt Ducati ook nog dat het om een minimale opgave gaat. 

Zorgen om interval hoef je je niet te maken, want die is net als bij andere Ducati’s om de 24.000 km voor een Desmo Service, ofwel groot onderhoud. Meer dan een blok is er op dit moment helaas niet te zien, want de complete motor wordt pas op EICMA gepresenteerd. 

Wil je het geluid horen? Klik dan hier, naar Youtube.

Foto: MOTO73-verslaggever Henk Keulemans.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen