EICMA > Nieuwe BMW F800GT

BMW heeft op de EICMA de nieuwe F800GT geïntroduceerd, een mooie uitbreiding in het lichte toursegment dus. De F800GT komt naast de R1200RT kaskraker en de dikke K1600GT. De watergekoelde tweecilinder lijnmotor, die we eerder zagen in de 800-serie, heeft een inhoud van 798 cm3. Het vermogen bedraagt 90 pk bij 8.000 toeren per minuut. De motorfiets is voorzien van een zesversnellingsbak en een onderhoudsvrije secundaire aandrijving met een getande riem. Het uitlaatspruitstuk en de achterdemper zijn afkomstig van de F800R.

De GT is standaard uitgerust met de nieuwste generatie BMW Motorrad ABS. Deze is een stukkie lichter en compacter dan de vorige. Tractiecontrole (ASC) is optioneel en kan altijd naar wens worden uitgeschakeld. Verder heeft BMW een aantal verbeteringen doorgevoerd die het weggedrag naar een hoger niveau moeten brengen aldus het persbericht. Zo biedt de 50 mm langere swingarm een grotere rechtuitstabiliteit, net als de 15 mm kortere veerweg (125 mm), die ook voor nog meer stuurgevoel en een lagere zitpositie zorgt.

De nieuwe 800 is de eerste lichte tourer waarop BMW het Electronic Suspension Adjustment (ESA) aanbiedt. Met deze optie kan de bestuurder de demperkarakteristiek op drie niveaus instellen. Maar er is meer. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe indeling van het instrumentenpaneel en een optioneel bagagesysteem. De koffers hebben een inhoud van 55 liter en zijn spatwaterdicht. De nieuw ontworpen kuip biedt de bestuurder betere bescherming tegen wind en regen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.