EICMA > Nieuwe Daytona 675

Na de Street Triple is het tijd voor het volgende boegbeeld van Triumph dat op de schop gaat. Ditmaal de nu al legendarische Daytona 675 die er alweer zes jaar is. Voor 2013 lanceert Triumph echter een nieuwe 675 en een 675R. Lees verder en het zal duidelijk zijn dat er geen half werk geleverd is door de Engelsen.

Het hart van de 2013 Daytona 675 is het nieuwe motorblok. De belangrijkste verandering is hierbij de grotere boring en kortere slag, waardoor een hoger maximaal toerental van 14.400 toeren per minuut voor meer vermogen en een bredere spreiding van inzetbaar toerental zorgt. De basis daarvan is het nieuwe onderblok, nu gescheiden van het bovenste carter en de keramisch gecoate aluminium cilinderwanden, zodat het geheel sterker is en de hogere belasting aankan. Het vermogen stijgt met 3 pk naar 128 pk, met een piek die bij 12.600 toeren ligt en bovendien langer doorloopt. Het maximum koppel groeit met 2 Nm naar 75Nm, met winst qua koppel over het hele toerenbereik.

Een groter ram-air opening moet buiten de motorische prestaties ook de karakteristieke inlaatsnork van de driepitter verder aanwakkeren. Opvallend is dat Triumph nog niet gezwicht is voor ride-by-wire gasbediening en de Daytona het (dus) moet stellen zonder traction control/rij-modi. Wel aanwezig en nieuw: uitschakelbaar ABS (1,5 kilo!) en een slipperclutch.

Het uitlaatsysteem is naar hetzelfde adres verhuisd als bij de Street Triple; onder de motor. Dit is niet gedaan vanuit optisch oogpunt maar vanwege de centralisatie van de massa dat nu verder naar voren gebracht is. De nieuwe, lichtgewichte wielen dragen ook bij aan de lichtvoetigheid die hierdoor ontstaat.

Ondanks de huisvesting van het nieuwe luchtinlaatkanaal, bestaat het frame uit minder onderdelen waarmee een strakker, sterker ontwerp mogelijk werd. De vering is ook nieuw en is van de nieuwste fixed-cartridge vorken van KYB (voorheen Kayaba) en een vernieuwde achterschokdemper. Standaard zijn Pirelli Supercorsa-banden gemonteerd. De zithouding is met een verlaging van de zithoogte van 10 mm en iets minder gewicht op de polsen enigszins aangepast en dat is goed nieuws voor straatgebruik.

Ook in 2013 krijgt de R-versie luxere onderdelen. Zo zijn Öhlins veringselementen gemonteerd, met inbegrip van een TTX-achterschokdemper en NIX30 upside-down voorvork. Ook Brembo Monoblocs passen daar prima bij. De R wordt standaard geleverd met een quickshifter.

De Daytona R wordt in maart bij de dealer verwacht en de basis versie volgt later. De prijs van de Daytona 675 is 13.890 euro en de Daytona R zal 15.290 euro gaan kosten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?