vrijdag 29 maart 2024

EICMA vooruitblik deel 2

Wanneer augustus op zijn eind begint te lopen, wordt het ieder jaar weer steeds rustiger qua nieuws, terwijl de geruchtenmolen tegen de toerenbegrenzer aan stuitert. We blikken vast vooruit naar begin november, wanneer de EICMA in Milaan alle geruchten dan wel bevestigd of ontkracht.

Ieder jaar lijken de grote beurzen van weleer minder aantrekkelijk speelveld te worden om motoren te onthullen. Internet heeft het gemakkelijker gemaakt voor producenten om de consument te bereiken. Zodoende zien we steeds vaker online presentaties, zoals onlangs bijvoorbeeld met de Yamaha YZF-R1, die voor 2020 aangescherpt wordt.

Desondanks blijft de magie van het voor de ogen van toegestroomde pers een doek van een motor trekken in leven. EICMA zal dit jaar opnieuw het toneel zijn van veel primeurs, veel verrassingen en helaas geheid ook weer teleurstellingen.

We gaan even de grotere merken af met nieuws en geruchten over wat komen gaat. In dit tweede deel pakken we Husqvarna tot en met Moto Guzzi aan.

HUSQVARNA

Ooit zagen we een soort retro-Super Duke R in Husqvarna-jas. Mogelijk staat er op de EICMA plots een waanzinnig Vitpilen 1301 Concept… Wij juichen het toe. Ook werd er eens een retro-achtige allroad op basis van hetzelfde blok als de Vitpilen 401 getoond; krijgt de Royal Enfield Himalayan dan toch concurrentie?

EICMA Husqvarna

Wat we wel bijna zeker weten, is de komst van de Vitpilen 701 Aero. De gekuipte versie werd vorig jaar getoond als ontwerpstudie en inmiddels hebben wij beelden van een getest productiemodel. Dus, daar rekenen we nu wel op. Horen jullie ons Husqvarna? We willen hem; jullie komen er niet meer onderuit!

INDIAN

Behalve de FTR1200, kwam Indian verleden jaar met wat updates voor bestaande modellen. Niet heel veel spannends. Als je bedenkt dat de Scout inmiddels al sinds 2015 meegaat, mag die wel eens opgefrist worden als je het ons vraagt.

Gelukkig is er een frisse wind aanstaande, want onlangs lekte videobeelden van Indians nieuwe Power Plus 108-blok. Een vloeistofgekoeld 1.777cc V-twin-blok bestemd voor de nieuwe Indian Challenger. Of de Challenger straks meer tussen de Chiefs en Chieftains past, met hun historische lijnen, of meer de moderne kant van het spectrum inslaat zoals bij de Scout- en FTR-modellen, gaan we meemaken.

KAWASAKI

Op sportief vlak hielp Jonathan Rea de wereld aan het gerucht dat Kawasaki aan een homologatie-special zou werken. Al was dat nog toen Kawasaki zich tekortgedaan voelde door het slinks met de WK Superbike-regels spelen van Ducati. De Panigale V4R is dan ook gewoon een MotoGP-machine met koplampen – veel scheelt het niet.

Of Kawasaki doorpakt met een ZX10R met wellicht nog een R meer dan de RR al had, of überhaupt een update brengt voor de inmiddels wel uitontwikkelde ZX10R? Wij hopen het. Zeg nou zelf, Jonathan Rea in het groen verveelt nog steeds niet en dat hij wint evenmin. We kijken naar de beste Superbike-coureur ooit en die verdient iets speciaals, toch? Wij zelf ook, trouwens. Dus kom maar door.

Verder is Kawasaki’s line-up de laatste jaren behoorlijk opgefrist en of ze weten de geruchten of vakkundig onder de pet te houden of Kawasaki heeft weinig echt nieuws in de pijplijn zitten. We duimen maar even voor dat eerste!

KTM

Hofleverancier voor de in de Alpen kamperende spionagefotografen; dat is KTM wel. Dus kunnen we inmiddels stellen dat er aanleiding is uit te gaan van een 390 Adventure en een vernieuwde 1290 Adventure. Of KTM haar liefde voor de eencilinder opnieuw bevestigt met een nieuwe 690 Duke, zullen we ook beleven.

EICMA KTM

De inmiddels ook gespotte 790 SMC-R kan ook op redelijk wat fans rekenen, als ‘ie ook maar een heel klein beetje van de waanzin van de oude 990 SMT weet over te brengen. De 390 Duke stond sowieso op de rol voor een flinke update en is ook al gespot ondertussen, mogelijk zijn sportievere RC390-broertje er meteen bij.

Reken er sowieso maar op dat het oranje merk met aardig wat nieuws van Oostenrijk naar Milaan afreist.

MASH

Je kunt zeggen wat je wilt, maar MASH werkt er hard aan om volwassener modellen neer te zetten. Met de Dirt Track 6.5 heeft het model een 644cc-model en kan de aanname dat het Franse merk enkel inzet op de onderkant van de markt ook het raam uit.

Wellicht volgt er meer op basis van het 6.5-blok. Alsjeblieft, dankjewel.

MOTO GUZZI

Behalve de V85TT verleden jaar, is het bij Moto Guzzi al tijden vrij rustig qua nieuws. De V7 werd wat opgeleukt, de V9-reeks kreeg er iets opgeleukt model bij, maar verder… Wellicht is dit jaar alles anders.

De Grote MotorNL EICMA-vooruitblik – deel 1: klik hier!

Foto’s: fabrikanten
Spionagefoto: Jan Wilmink
Video: Youtube

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen