Einde Moriwaki 250 Junior Cup

De Moriwaki 250 Junior Cup zal komend weekend tijdens de British Superbikes in Assen zijn laatste race rijden. Na lang wikken en wegen en lobbyen met belanghebbende partijen heeft organisator Ten Kate helaas moeten beslissen geen vervolg te geven aan deze zo succesvolle opleidingsklasse.

Ruim 6 jaar geleden werd de Stichting Moriwaki 250 Junior Cup door een samenwerking van Ten Kate, KNMV, CRT en met financiële ondersteuning van Yamina Abdoun in het leven geroepen, met als doel jong talent klaar te stomen voor het internationale wegrace platform. Door gebruik te maken van gelijke Moriwaki MD250 motoren, gecontroleerd onderhoud en gewichtscompensatie werden de verschillen binnen de Moriwaki cup tot een minimum beperkt om zo het echte talent te onderscheiden.

De Moriwaki cup startte aanvankelijk als nationale klasse, maar groeide als snel uit tot een internationaal georiënteerde klasse met rijders van over de hele wereld. Door een intensieve samenwerking met Peter Clifford van de Red Bull Rookies cup, mocht de Moriwaki 250 Junior Cup zich de afgelopen jaren hofleverancier noemen van deze befaamde talentenklasse in de GP. Meer dan 10 rijders, waaronder alle Moriwaki cup kampioenen, vonden hun weg naar een zitje in de Red Bull Rookies cup. Tweevoudig Moriwaki 250 Junior Cup kampioen Bo Bendsneijder wist het Red Bull Rookies cup kampioenschap in 2015 zelfs te winnen en daardoor een plaats af te dwingen in het KTM Moto3 fabrieksteam. Naast de Red Bull Rookies stroomden talloze andere rijders door naar verschillende nationale en internationale klassen zoals de BSB Moto3 en de OW cup. De sportieve doelstellingen van de Moriwaki Cup werden daarmee ruimschoots gehaald.

Tegenover het sportieve succes stond een continue zorg over de begroting van de Stichting van de Moriwaki 250 Junior Cup en de rijdersaantallen. Deze zorg werd de laatste jaren groter, onder andere door een overaanbod van klassen binnen de wegrace. Begin dit jaar gaf de FIM tevens aan dat de minimum leeftijdsgrens van de Moriwaki cup van 12 naar 13 jaar moest worden bijgesteld. Rutger Belt van Ten Kate Racing Products zegt hierover; “Het is blijkbaar een FIM richtlijn die de KNMV moet volgen. Helaas wil de FIM het verschil tussen de beschermde omgeving die wij bieden en een jonge rijder die met vader op zijn eigen houtje gaat race in de Moto3 niet inzien. Voor ons was de startleeftijd van 12 jaar een bewuste keuze. We wilden rijders in een logisch stap-voor-stap-opleidingstraject de mogelijkheid bieden om met 16 jaar klaar te zijn voor de GP Moto3. Rijders vanuit de onderliggende klassen, waaronder de Molenaar NSF100, konden op deze manier 2 jaar Moriwaki cup rijden, 2 jaar Red Bull Rookies en dan met de minimum leeftijd van 16 jaar doorstromen naar de Moto3 GP. Het is jammer dat de FIM hier niet in mee wil denken. Tevens vinden wij het opmerkelijk dat in de Asia Moto3 cup die door Dorna wordt georganiseerd wel rijders rijden die nog geen 13 jaar zijn.

Omdat wij bij Ten Kate overtuigd zijn van de kracht, het concept en de waarde van de Moriwaki cup, en het bewijs  geleverd is dat de formule werkt, hebben we de afgelopen maanden tevergeefs geprobeerd een breder draagvlak te verkrijgen van diverse belanghebbende partijen binnen de wegrace. Iedereen vindt het namelijk fantastisch dat Bo Bendsneijder nu GP rijdt, maar naar onze mening stellen te weinig mensen de vraag hoe dit gerealiseerd is.

Het is vreselijk jammer dat nu de stekker uit dit project gaat maar toch overheerst bij ons een positief gevoel. We hebben, samen met en groep fantastische en enthousiaste vrijwilligers, een heel mooie klasse jarenlang succesvol kunnen draaien. Dat Bo Bendsneijder nu GP rijdt is zeker niet alleen onze verdienste, maar het voelt voor ons een kroon op ons werk. Het is een bewijs dat er in Nederland meer dan voldoende talent aanwezig is en dat deze talenten met een goed opleidingstraject en gezamenlijke inzet “bewezen” door kunnen stromen naar de GP.

Als we zien hoeveel jong talent ook dit jaar weer uit de Molenaar NSF100 klasse door zou kunnen stromen, doet het ons pijn dat we deze beslissing hebben moeten maken. Er zitten zonder meer rijders bij die het voorbeeld van Bo kunnen volgen. We hopen daarom ook van harte dat deze rijders een andere weg vinden en een eerlijke kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen”

Uiteraard willen we via dit persbericht onze sponsoren, vrijwilligers en de KNMV bedanken voor hun inzet en steun in dit project. De betrokkenheid en inzet van deze mensen heeft de fantastische resultaten van de afgelopen jaren mogelijk gemaakt!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?