Elke Honda heeft zijn kruisje

Foto’s: Honda

De X-modellen van Honda worden voor 2016 iets aangepast. De CB500X, NC750X en de VFR1200X Crosstourer. Zo krijgt de CB een hoger windscherm, LED-verlichting voor en achter maar ook voorvering waarbij de veervoorspanning kan worden bijgesteld. Daarnaast wordt de CB per 2016 uitgerust met een verbeterde versnellingsbak waardoor de rijder beter kan voelen wanneer er geschakelt wordt.

De NC750X krijgt de meeste wijzigingen. Net zoals de CB wordt de NC voorzien van een hoger windscherm en LED-verlichting. Het gehele design van de motor wordt iets ‘ruiger en avontuurlijker’ gemaakt zodat hij beter bij zijn X-broers past. De dubbele koppeling krijgt er een paar extra standen bij zodat deze beter bij verschillende rijstijlen past. De nieuwe veringen van Showa zijn beter af te stellen, zowel voor als achter. Ook heeft de NC iets meer kofferruimte (van 21 naar 22 liter). Als laatste is de NC750X uitgerust met een nieuwe uitlaatdemper die de diepe grom van de paralel-twin beter tot zijn recht laat komen.

De VFR1200X krijgt wat kleine aanpassingen. Een verstelbaar windscherm bijvoorbeeld, maar ook dezelfde extra standen voor de dubbele koppeling als de NC750X. Daar nog eens extra aan toegevoegd is een syssteem dat detecteert wanneer je een berg op- of afrijdt zodat het koppelen daar op aangepast kan worden. Het motorblok van de 1200 voldoet per 2016 overigens ook aan de Euro4-normen, die normen waar Volkswagen zich onlangs nog langs wist te sjoemelen. Om de allroad af te maken zullen de nieuwe versies ook beschikbaar zijn in twee nieuwe kleurstellingen. Aangezien de 1200 nu alleen beschikbaar is in zwart, wit en grijs, is de snoeprode uitvoering (bovenaan dit artikel) een verrassende verschijning.

[justified_image_grid ids=22698,22699,22700,22701]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.