vrijdag 7 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Elke Honda heeft zijn kruisje

Foto’s: Honda

De X-modellen van Honda worden voor 2016 iets aangepast. De CB500X, NC750X en de VFR1200X Crosstourer. Zo krijgt de CB een hoger windscherm, LED-verlichting voor en achter maar ook voorvering waarbij de veervoorspanning kan worden bijgesteld. Daarnaast wordt de CB per 2016 uitgerust met een verbeterde versnellingsbak waardoor de rijder beter kan voelen wanneer er geschakelt wordt.

De NC750X krijgt de meeste wijzigingen. Net zoals de CB wordt de NC voorzien van een hoger windscherm en LED-verlichting. Het gehele design van de motor wordt iets ‘ruiger en avontuurlijker’ gemaakt zodat hij beter bij zijn X-broers past. De dubbele koppeling krijgt er een paar extra standen bij zodat deze beter bij verschillende rijstijlen past. De nieuwe veringen van Showa zijn beter af te stellen, zowel voor als achter. Ook heeft de NC iets meer kofferruimte (van 21 naar 22 liter). Als laatste is de NC750X uitgerust met een nieuwe uitlaatdemper die de diepe grom van de paralel-twin beter tot zijn recht laat komen.

De VFR1200X krijgt wat kleine aanpassingen. Een verstelbaar windscherm bijvoorbeeld, maar ook dezelfde extra standen voor de dubbele koppeling als de NC750X. Daar nog eens extra aan toegevoegd is een syssteem dat detecteert wanneer je een berg op- of afrijdt zodat het koppelen daar op aangepast kan worden. Het motorblok van de 1200 voldoet per 2016 overigens ook aan de Euro4-normen, die normen waar Volkswagen zich onlangs nog langs wist te sjoemelen. Om de allroad af te maken zullen de nieuwe versies ook beschikbaar zijn in twee nieuwe kleurstellingen. Aangezien de 1200 nu alleen beschikbaar is in zwart, wit en grijs, is de snoeprode uitvoering (bovenaan dit artikel) een verrassende verschijning.

[justified_image_grid ids=22698,22699,22700,22701]

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen