13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

EMX Powertrain: het verhaal achter een elektrische crosser uit Helmond

Ja, dat lees je goed! Nederland is een nieuwe motormerk rijker en dat is kijkend naar het aantal merken uit ons land serieus nieuws. In dit geval gaat het om EMX Powertrain dat dankzij de XF30 vol inzet op de motorcross. Met liefst 720 Nm aan het achterwiel! En nee, dat is ‘absoluut geen typefout’, aldus eigenaar Elmar Dohms.

Een nieuw merk uit Nederland, dat maakt ons direct geïnteresseerd! Wat is het verhaal achter EMX?

‘Nu de toekomst van motorcross met benzinemotoren steeds ingewikkelder wordt, ziet EMX Powertrain de noodzaak van verandering. Als motorcross een plaats in ons leven wil houden, zal het moeten voldoen aan de steeds strenger wordende milieuregels. Hoewel ik mijzelf zeker geen milieuverbeteraar voel, is de voor de hand liggende oplossing hiervoor om elektrisch te gaan met crossen. Maar hoewel motorcross zeker toekomstbestendig moet zijn, moet het nog steeds motorcross zijn. En blijven. EMX Powertrain – een onafhankelijk innovatie- en technologiebedrijf uit Helmond – is deze uitdaging samen met verschillende leveranciers aangegaan.’

Jullie eerste motor is de XF30. Kun je de XF30 voor ons in het kort omschrijven?

‘Zekers! Het is pure, elektrisch aangedreven kracht, gecombineerd met beproefde motorcrosstechnologie. We maken hiervoor gebruik van een Yamaha-chassis, nadat we eerder al met ze samenwerkten, en het natuurlijk algemeen bekend is dat Yamaha een goed chassis heeft. Maar het is niet dat je zomaar een elektrische powertrain in een bestaand chassis kunt integreren, want daar komt echt veel meer bij kijken. Je moet er uiteindelijk evenveel plezier van hebben als met een traditionele crosser door de beleving, de snelheid en de handelbaarheid te evenaren. Het aluminium frame met dubbele balken is daarom ook voorzien van KYB-vering, want de vering is in de cross heel belangrijk. Dankzij de koeling zijn de elektromotor en de accu gebouwd om altijd een hoog vermogen te leveren. Het onderhoud is dan weer beperkt, zodat je zo veel mogelijk kunt blijven rijden. Qua vermogen zit de XF30 op 40 pk en liefst 720 Nm met een accu van 4.500 Wh.’

720 Nm?! Hoe hou je dat allemaal in toom als je net iets minder talent hebt dan Herlings?

‘Het is inderdaad heel veel, maar door een juiste balans te vinden tussen motor, regelaar en accupakket is dat prima controleerbaar. Die balans en de gewichtsverdeling is cruciaal hierbij, want zonder deze balans wordt het helemaal niets. Dat is bij een benzineblok trouwens niet anders. Wij hebben een hele goede balans tussen elektromotor, regelaar en accupakket ontwikkeld. En, heel belangrijk, je hoeft niet altijd al die 720 Nm te gebruiken. We hebben drie mappings, waardoor je zelfs qua gevoel kunt kiezen voor een 125 cc. Dat is het grote voordeel van elektrisch rijden, waarbij je dus het vermogen kunt reduceren en dat geldt ook voor het koppel. Zelfs de (top)snelheid kun je afstemmen naar wat je wilt. Daarmee is de XF30 dus net zo geschikt voor wat jongere rijders tot aan de zeer ervaren crosser. Dit, en de sterke geluidsvermindering, zijn ook voordelen van elektrisch crossen.’

Je klinkt zelf als een zeer ervaren crosser.

‘Ha, ja dat klopt. Ik ben 49 en rij vanaf mijn zevende. Toen ik jong was bij de KNMV en MON, en na een pauze vanwege mijn studie vooral hobbymatig. Ik ken de crosswereld goed. Daarnaast ben ik een paar jaar voorzitter geweest van een lokale crossverenging en in die positie merk je helemaal dat vooral geluid een steeds groter probleem aan het worden is.’

Jullie hebben twee jaar ontwikkeld aan deze motor. Wat waren de grootste uitdagingen?

‘In de energietransitie van de mobiliteit algemeen staat motorcross nog niet op de radar. Dit kost tijd en energie. Je hebt pioniers nodig qua organisatie en evenementen, zoals de KNMV en de FIM E-Xplorer, en je hebt pioniers nodig in de ontwikkeling en fabricage, zoals wij.’

Wat is trouwens de uitleg achter de naam XF30?

‘De naamgeving XF30 komt door de beste kwaliteiten van een crossmotor (de X van cross) te combineren met de vrijheid (de F van Freedom) van schone technologie. Het cijfer 30 verwijst naar de elektrische aandrijflijn van 30 kW.’

Hoe kan ik de XF30 bestellen?

‘Dat kan via onze website, www.emx-powertrain.com. We zijn nu een dealernetwerk aan het opzetten in Europa en via de dealers wordt de motor straks geleverd.’

En wat kost-ie eigenlijk?

‘De XF30 kost € 18.750,-, inclusief btw en bij een pre-order vragen we een aanbetaling van € 950,-. We starten met levering vanaf het eerste kwartaal 2023.’

Zien jullie ook een toekomst voor Nederlandse motoren voor op de weg?

‘We gaan in 2024 een elektrische enduro op de markt brengen, omdat in de endurowereld dezelfde (geluids)problemen spelen als in de crosswereld. De powertrain-technologie kunnen we breder gebruiken, zoals bij een wegmotor, quad, kart of een buggy.’

Ik kan mij ook voorstellen dat er straks mensen zijn die het benzineblok van hun huidige motor willen vervangen voor een elektroblok. Dat biedt wellicht ook kansen?

‘Zeker weten, we zijn daar al druk mee bezig en hebben inmiddels veel ervaring met de implementatie van elektrische powertrains.’

Surf voor meer informatie naar www.emx-powertrain.com.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen