Energica: nieuws en verlies

Het Italiaanse Energica boekte een hoger nettoverlies in de eerste helft van dit jaar. Hoge investeringen compenseerden de omzet waardoor de aandelen in waarde daalden. Maar toch komen ze voor 2019 met een nieuwe versie van hun topmodel: Ego Sport Black.

Het nettoresultaat groeide de eerste helft van dit jaar naar een verlies van 3,9 miljoen euro. In 2017 bedroeg het verlies nog 3 miljoen. Het verlies is voornamelijk een gevolg van investeringen voor de ontwikkeling van motoren voor de Moto E World Cup, een raceklasse voor elektrische motoren die in 2019 van start gaat.

Nieuw: Ego Sport Black

Dit alles weerhoudt het bedrijf er niet van om op de Intermot een nieuwe motor te presenteren: de 2019 Ego Sport Black. Graphics en kleuren zijn geïnspireerd door de 2019 Ego Corsa prototype van de racemotor die deelneemt aan de Moto E World Cup. Volgend jaar staan enkele elektrische races op het programma van de MotoGP.

De Ego heeft standaard trim een zesvoudig instelbare traction controle. Natuurlijk is ABS voorhanden met regeneratieve remmen, maar ook cruise controle en verwarmde handvatten. Met het nieuwe softwarepakket kun je van tevoren op het dashboard aangeven wanneer het opladen moet stoppen. De nieuwe software bekort ook de volledige oplaadtijd met 15%. Het gekke is dat een USB-aansluiting niet standaard is, maar een optie.

Wat de Sport Black onderscheidt van de  standaard Ego zijn het Tech zadel met rode stiksels en de Ergal-accessoires. Naast de Sport Black os de Ego ook verkrijgbaar in de kleuren Lunar White/Titan Grey en Red Passion. De Sport Black wordt in het voorjaar van 2019 leverbaar, de prijs is nog niet bekend.

Energica getest in Promotor

In Promotor 9 van 1 november staat een lezerstest waarin 12 lezers drie Energica’s hebben getest.

Meer info op de Energica-website.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?