Het Italiaanse Energica boekte een hoger nettoverlies in de eerste helft van dit jaar. Hoge investeringen compenseerden de omzet waardoor de aandelen in waarde daalden. Maar toch komen ze voor 2019 met een nieuwe versie van hun topmodel: Ego Sport Black.
Het nettoresultaat groeide de eerste helft van dit jaar naar een verlies van 3,9 miljoen euro. In 2017 bedroeg het verlies nog 3 miljoen. Het verlies is voornamelijk een gevolg van investeringen voor de ontwikkeling van motoren voor de Moto E World Cup, een raceklasse voor elektrische motoren die in 2019 van start gaat.
Nieuw: Ego Sport Black
Dit alles weerhoudt het bedrijf er niet van om op de Intermot een nieuwe motor te presenteren: de 2019 Ego Sport Black. Graphics en kleuren zijn geïnspireerd door de 2019 Ego Corsa prototype van de racemotor die deelneemt aan de Moto E World Cup. Volgend jaar staan enkele elektrische races op het programma van de MotoGP.
De Ego heeft standaard trim een zesvoudig instelbare traction controle. Natuurlijk is ABS voorhanden met regeneratieve remmen, maar ook cruise controle en verwarmde handvatten. Met het nieuwe softwarepakket kun je van tevoren op het dashboard aangeven wanneer het opladen moet stoppen. De nieuwe software bekort ook de volledige oplaadtijd met 15%. Het gekke is dat een USB-aansluiting niet standaard is, maar een optie.
Wat de Sport Black onderscheidt van de standaard Ego zijn het Tech zadel met rode stiksels en de Ergal-accessoires. Naast de Sport Black os de Ego ook verkrijgbaar in de kleuren Lunar White/Titan Grey en Red Passion. De Sport Black wordt in het voorjaar van 2019 leverbaar, de prijs is nog niet bekend.
Energica getest in Promotor
In Promotor 9 van 1 november staat een lezerstest waarin 12 lezers drie Energica’s hebben getest.