donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Er worden minder motoren verkocht in Europa. Maar niet omdat we ze niet willen

De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten (ACEM) heeft de verkoopcijfers voor de grootste Europese markten voor de eerste helft van dit jaar bekendgemaakt. Zij hebben betrekking op Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, d.w.z. de vijf markten die alleen al goed zijn voor meer dan 80% van alle Europese aankopen.

Eind juni bedroegen de inschrijvingen 532.980 eenheden, wat een bescheiden daling van -0,5% betekent, maar wel nadat het eerste kwartaal een mooie +14,6% had laten optekenen dankzij 226.793 verkopen. Het voordeel van het begin van het jaar werd tenietgedaan door de negatieve resultaten in de periode april-juni.

Aprilia viert 30 jaar MotoGP met speciale kleurstelling

Dat wil zeggen, toen de problemen op het gebied van de vervoerslogistiek en de productie – lees tekorten en vertragingen bij de levering van bepaalde onderdelen – zich sterker lieten voelen. In dezelfde periode gaven energie- en grondstofkosten de aanzet tot de stijging van de inflatie. Dat deed de bezorgdheid over de economische onzekerheid aanwakkeren.

Alles wijst erop dat het geen probleem van vraag of onwil jegens tweewielers is, in die zin kunnen we het glas als halfvol beschouwen. Maar dit doet niets af aan het feit dat er een vertraging is geweest en dat deze in de komende maanden waarschijnlijk zal aanhouden.

In het eerste kwartaal is de verkoop echter sterk versneld op de belangrijkste markten, behalve in Italië, waar het aantal inschrijvingen stabiel bleef op 60.256 eenheden (-0,4%).

Motorfietsen

Van januari tot juni stonden, afgezien van kleinere markten, alleen Duitsland en Spanje in de zwarte cijfers. Duitsland registreerde +1,7% (met 117.800 geregistreerde motorfietsen en scooters, maar het saldo was in juli al gedaald tot +1%), terwijl Spanje +10,7% liet zien met 91.870 verkochte eenheden. Anderzijds daalden de registraties in Frankrijk (108.000 eenheden, -6,4%), Italië (161.500 eenheden, -2,8%) en het VK (532.980 en -0,5%) in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2021.

Brommers

Het bromfietssegment deed het iets beter met 134.478 verkopen (+1%) in de zes grootste continentale markten, namelijk België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje.

In Frankrijk, de grootste markt, was er echter een daling van 3,5% (ongeveer 44.800 eenheden) en de op één na grootste markt, Nederland, was ook negatief met een aanzienlijke -14,5%. Anderzijds waren er stijgingen in Duitsland (+ 40% en 19.675 eenheden), België (+ 14,8% en 15.400 eenheden) en Italië met + 10,3% en 11.756 verkopen. Spanje bleef stabiel (-0,2%) met iets meer dan 9.000 registraties.

Elektrisch

De verkoop van bromfietsen werd vooral opgestuwd door elektrische modellen, die in verschillende landen profiteerden van aankoopstimulansen. In totaal gaat het om 43.952 eenheden, d.w.z. bijna een derde van de totale verkoop van ‘kleine bromfietsen’, een stijging van 24,2 procent.

Er werden meer elektrische bromfietsen verkocht in Nederland (15.330 en +16,3%: zij vertegenwoordigen bijna de helft van de Nederlandse verkoop in dit segment), Frankrijk (13.360 en +43%) en België (9.140 en +11,6%). In Italië werden in de eerste helft van het jaar 3.100 elektrische bromfietsen verkocht (+36%).

De verkoop van elektrische motorfietsen en scooters bedroeg in totaal 20.900, een stijging van 107%. Italië staat op de eerste plaats in deze categorie, met 6.078 verkopen en een stijging van 136%. Het wordt gevolgd door Frankrijk (4.815 en +154%) en op de voet gevolgd door Duitsland (4.142, +149%) en Spanje (4.118 en +58%). Het Verenigd Koninkrijk sloot af met 1.750 verkopen en een stijging van 26%.

De prestaties in het derde kwartaal zullen een beter inzicht geven in de tendens voor dit jaar, aangezien de situatie in de wereld intussen niet is verbeterd.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen