zaterdag 20 april 2024

EICMA 2015: Explorer-familie nog groter

 Ga er goed voor zitten want hier komen de Explorer XC, Explorer XCx, Explorer XCa, Explorer XR, Explorer XRx en Explorer XRt. En dat verzinnen we niet. Hoogste tijd voor een beetje helderheid door een korte opfriscursus. Goed is namelijk om te weten dat de XR-serie ontworpen is voor het asfalt en de XC-serie voor offroad en dat de XCa en XRt de topmodellen van de range zijn. De twee instapmodellen (de XC en XR) hebben vanaf 2016 instelbare WP-vering. De andere vier modellen zijn voorzien van het Triumph Semi Active Suspension-systeem, waarmee je elektronisch de instelling van de vering en demping aanpassen.

Behalve de  veervoorspanning van de achterschokdemper dan, want die wordt automatisch aangepast aan de achtergrond. Ook het ABS en traction control kent een soortgelijk onderscheidt, want de vier luxere varianten hebben een voor bochten geoptimaliseerde ABS en traction control. Dankzij de Inertial Measurement Unit, kortweg IMU. Dit systeem berekent continu de hellingshoek van de motorfiets en gebruikt deze metingen voor de werking van het ABS en de traction control. Daarnaast heb je ook nog eens de beschikking over vijf verschillende rijmodi, inclusief een zelf instelbare. En dan zouden we haast nog de hellingsproefassistent, het scherpere uiterlijk met betere bescherming voor bestuurder en passagier, mede door het elektrisch verstelbaar windscherm vergeten.

De nieuwe Triumph’s staan vanaf eind maart in de showroom. Prijzen volgen.  

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen