Extra peut voor Husqvarna Enduro 701

Husqvarna komt de huidige Enduro 701-rijder tegemoet met een kit die de reguliere Husqvarna Enduro 701 ombouwt naar een 701 LR. Die ‘Long Range’-versie van de enduro heeft zodoende toch mooi 25 (!) liter brandstof aan boord.

Op de EICMA lanceerde Husqvarna verleden jaar de vernieuwde 701’s met toevoeging van de Enduro 701 LR. Die Longe Range Enduro is technisch identiek aan de gewone, met z’n 75 pk sterke 693cc LC4-eencilinder. Het enige echte verschil is dat de LR in plaats van 12 liter, maar liefst 25 liter brandstof aan boord heeft. Husqvarna snapt ook wel dat een eigenaar van een 2019 Enduro 701 niet enkel inruilt om brandstofcapaciteit te winnen.

Zodoende komt het Zweedse merk dus met een Longe Range-kit. De kit voegt een 13 liter tank toe aan de voorzijde. Op de meeste offroads is dit sowieso waar de brandstof zit, maar niet bij de Enduro 701. Die gebruikt het zelfdragende subframe annex kontje als tank.

Husqvarna zou Husqvarna niet zijn als ze hun ervaring in het onverhard niet maximaal zouden inzetten. Zodoende is de tank niet simpelweg een plastic bak die toevallig boven het motorblok paste. De LR-kit is compleet en uitgekiend; alles zit erbij.

Zo bevat de kit verder ook een aparte brandstofpomp zodat brandstof altijd moeiteloos op plaats van bestemming komt en kun je met de meegeleverde stuurschakelaar eenvoudig wisselen van de hoofdtank in de kont naar de tank aan de voorzijde. Misschien belangrijker nog, krijg je ook een ander zadel, zodat de ergonomie voor elkaar blijft. Matchende stickers en een aangepaste ventilator voor de radiateur zitten ook bij de 701 Long Range-kit in.

Prijzen en alternatieven

Prijzen heeft Husqvarna nog niet, maar aangezien de reguliere Enduro 701 en de LR-versie van de Enduro 701 in de prijslijsten 1000 euro schelen, kun je daar je conclusies uit trekken. Vergelijkbare grotere tanks zoals van van IMS Products (9,45 liter extra, hieronder links) en Rade Garage (5,90 liter extra, rechts) zijn met respectievelijk 660 euro en 419 euro ook niet goedkoop.

Husqvarna’s eigen Long Range-kit biedt niet alleen meer brandstof dan de aftermarket-alternatieven biedt, maar ziet er ook nog netter uit. Hoe je het ook wendt of keert; opties te over voor als je wat verder van huis wilt komen met je Husqvarna Enduro 701.

Als we de configurator van Husqvarna moeten geloven, past de Long Range-kit trouwens ook op de Supermoto 701. Dus mocht je je wat langer willen misdragen; dan kan dat ook nog.

Foto’s: Husqvarna, IMS Products en Rade Garage

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?