donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

FEHAC en Motul vormen strategisch partnership voor de Nederlandse oldtimermarkt 

Bij de aanvang van het Concours d’Elegance op het paleis Soestdijk werd afgelopen vrijdag de officiële samenwerking tussen FEHAC en smeermiddelenproducent Motul bekrachtigd. FEHAC, de Federatie van Historische Automobiel- en Motorfietsclubs verdedigt de belangen van meer dan 235 clubs in Nederland en vertegenwoordigt meer dan 60.000 voertuigen. 

De samenwerking werd voor meerdere jaren afgesloten en werkt tweeledig. Er zal vanuit Motul kennisoverdracht gebeuren naar de FEHAC leden op vlak van expertise en technische voorlichting over bepaalde smeermiddelen en hun ideale toepassing. De leden van FEHAC zullen op hun beurt toegang krijgen tot de producten van Motul die specifiek ontwikkeld werden voor oldtimers. Zo beschikt Motul over een uitgebreid en specifiek gamma van motorolie voor klassiekers, opgedeeld in verschillende bouwjaren; voor 1950, na 1950, na 1970 en sinds kort ook een ‘Eighties’ en ‘Nineties’ voor de opkomende Youngtimermarkt. Naast motorolie en smeermiddelen biedt Motul een uitgebreide reeks producten aan om oldtimers in perfecte conditie te houden: vetten, kruip- en remolie, koelvloeistof en performante ‘Car Care’ poetsmiddelen om oldtimers te laten schitteren. 

Internationaal gezien is Motul al partner van verschillende oldtimerfederaties waaronder Engeland en Frankrijk, en overkoepelend van de Europese oldtimerfederatie FIVA. Nu vervoegt de Nederlandse tak van FIVA, FEHAC, haar rangen. 

Stefan Hulman, voorzitter van FEHAC: 

“We zijn erg verheugd door deze samenwerking, omdat FEHAC als hoeder van mobiel erfgoed niet alleen een drukke agenda heeft, maar ook omdat onze organisatie en de oldtimermarkt voor verschillende grote uitdagingen staan in de nabije toekomst. Dan is het heel belangrijk strategische partners aan boord te hebben met professionele expertise over de thema’s die op ons afkomen: kennisontwikkeling, klimaat, wijzigende fiscale maatregelen, … Motul is zo’n strategische partner met een bewezen meerwaarde voor FEHAC en haar 60.000 leden. Het normale technische onderwijs evolueert de komende decennia weg van oudere techniek. Net daarom zijn voor FEHAC thema’s als kennisbehoud, -overdracht en -ontwikkeling op technisch vlak erg belangrijk om het voortbestaan van ons mobiel erfgoed te verzekeren. 

Erik Drost, Area Manager Motul Benelux: 

“Motul en ik zijn uitermate enthousiast over onze nieuwe samenwerking met FEHAC. De marktkennis, jarenlange ervaring en het lokale uitgebreide netwerk passen goed bij Motul en onze producten. Motul ontwikkelt haar producten zelf, waardoor er enorm veel expertise in huis is over smeermiddelen en de samenstelling ervan. FEHAC is een belangrijk en logisch partnership voor Motul in Nederland, het verstevigt onze leiderspositie én bevestigt onze expertise in smeermiddelen voor 

oldtimers. Naast de kennisoverdracht, is FEHAC ook een geloofwaardig en efficiënt communicatie-instrument naar de eigenaars van klassieke voertuigen. Zo plannen we op de InterClassics in Maastricht de FEHAC Academy, waar één van onze experts een masterclass zal organiseren voor monteurs die dagelijks werken aan klassieke voertuigen. 

Over FEHAC 

De Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) behartigt als grootste oldtimerfederatie in Nederland de belangen van de eigenaars van historische wegvoertuigen en is de officiële Nederlandse vertegenwoordiger van FIVA, de internationale oldtimerfederatie. Bij FEHAC zijn 235 regionale en nationale Nederlandse oldtimerclubs aangesloten, die samen ruim 60.000 eigenaars van historische wegvoertuigen vertegenwoordigen. Dat zijn niet alleen personenauto’s, maar ook motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, aanhangwagens, karren en tractoren. 

Over Motul 

Motul is van origine een Frans bedrijf dat wereldwijd actief is. Het is gespecialiseerd in het samenstellen, produceren en distribueren van hoogtechnologische motorolie voor motorfietsen, auto’s en andere voertuigen) en in smeermiddelen voor de industrie via haar divisie Motul Tech. 

Sinds meer dan 150 jaar is Motul unaniem erkend voor haar kwalitatieve producten, innovatieve ontwikkelingen en engagement op het gebied van motorsport. Motul is ook specialist in synthetische smeermiddelen. Al in 1971 was Motul de eerste olieproducent om te pionieren met de samenstelling van 100% synthetische olie, afgeleid uit de luchtvaartindustrie, waarbij ze gebruik maakten van Ester-technologie. Zo werd de Motul 300V motorolie geboren. 

Motul is een trouwe partner van vele autoconstructeurs en raceteams, steeds met het oog op nieuwe technologische ontwikkelingen binnen de motorsport. Partnerships zijn cruciaal voor de lange geschiedenis van het merk, getuige het groeiende aantal OEM partnerships, Brabus, MV Agusta, RUF, Subaru, Glickenhaus, Suzuki, Caterham, … 

Motul is ook partner van verschillende internationale competities, gerenommeerde oltimerfestivals en de officiële hofleverancier voor vele raceteams: Trials, Enduro, Endurance racing (FIA WEC), MotoGP, World Superbike, Supercross, Rallycross, World GT1, 24u van Le Mans (auto’s, motoren en classic), 24u van Spa, Isle of Man TT & Classic TT, de Dakar Rally, Carrera Panamericana, Goodwood Revival festival, Tour Auto en The Classic in Silverstone.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen