Finse Grand Prix keert terug

Donderdag 1 augustus hebben de Dorna en de Finse organisatie tijdens een persconferentie in Helsinki bekendgemaakt dat Finland vanaf 2019 terugkeert op de MotoGP-kalender. Het is meer dan vijfendertig jaar geleden dat de laatste race in de koningsklasse hier werd gereden.

Eigenlijk zou een race op de KymiRing in Litti al in 2018 plaatsvinden, maar omdat het nieuwe circuit waar de Grand Prix gehouden gaat worden niet gereed was, is de race met een jaartje uitgesteld. De Finnen wisten de Dorna te overtuigen dat alles op tijd gereed is om in 2019 de Finse Grand Prix te kunnen organiseren. Uit deze overtuiging is een vijfjarige overeenkomst getekend en daarmee is de terugkeer van de Finse Grand Prix op de kalender officieel gemaakt. De KymiRing ligt op ongeveer anderhalf uur rijden ten noorden van Helsinki, vlakbij Lahti.

Het was 1962 toen de eerste Finse Grand Prix verreden werd in Tampere, waarna in 1964 de race verhuisde naar Imatra. Op het circuit van Imatra werd tot en met 1982 de Finse Grand Prix georganiseerd waarna ze haar WK-status verloor. Voor de Nederlanders Wil Hartog en Boet van Dulmen was dit een zeer succesvol circuit, want beiden wisten ze op Imatra de toen nog 500cc koningsklasse te winnen. 

#17 Boet van Dulmen en #3 Wil Hartog tijdens de Dutch TT – Assen in 1979

Neerlands hoop
Wil Hartog won twee maal: in 1978 en in 1980. In 1978 leek het er op dat Hartog wegens teamorders de overwinning aan zijn teamgenoot Barry Sheene moest laten, maar de Engelsman kwam vroeg in de race tot stilstand door een kapotte krukaslager bij zijn Suzuki. Hierdoor kon Hartog alsnog voor de overwinning gaan, zeker nadat de ontsteking van de Yamaha van Kenny Roberts stuk ging.

Voor Boet van Dulmen betekende de Finse GP van 1979 zijn grootste succes in zijn carrière. In de droge trainingen pakte hij poleposition waarbij Van Dulmen twee seconden los van de rest stond. De wedstrijddag werd echter geteisterd door slecht weer, maar een natte  baan was een groter voordeel voor Van Dulmen, omdat natte banen zijn specialiteit waren. Stukken sneller dan de rest kwam hij dan ook als enige keer in zijn loopbaan als eerste man over de finish in de koningsklasse.

We hopen dat de KymiRing ook succesvol zal zijn voor ‘onze’ coureurs anno nu en kijken uit naar 2019 wanneer de eerste race verreden wordt.

Foto: KymiRing en Tumblr

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.