13 C
Nederland
maandag 27 juni 2022

Gaat Suzuki ook op de staande twin toer?

Suzuki boekt vooruitgang met het ontwerp van zijn nieuwe parallelle-twin blok. De patenten hieronder tonen een 700cc-unit gemonteerd in wat lijkt op een naked bike. Het concrete resultaat zou een SV kunnen zijn, zodat die klaar is om de concurrentie aan te gaan met de Yamaha MT-07.

Het idee van Suzuki voor een nieuwe parallelle-twin werd al bijna tien jaar geleden voorgesteld met de Recursion. Dat was een turbo die in 2013 op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd. In de loop der jaren dook het idee van Suzuki voor een nieuwe parallelle-twin opnieuw op in talloze patenten die op het web zijn verschenen. En weer duiken nieuwe octrooien op die op voortgang in het Suzuki-project wijzen: de hoofdrolspeler zou een staande twin (geen turbo) zijn van ongeveer 700 cc.

Suzuki GSX-S1000GT: En weer een sport-tour motor!

Afgezien van de afwezigheid van een turbocompressor, is vooral de positie van de airbox interessant, die onder het zadel zit in plaats van onder de brandstoftank. Op zich een nuttige oplossing om het zwaartepunt te verlagen. Op de beelden zijn ook het frame en het chassis te zien, waarbij het eerste de motor omarmt en het tweede met bouten aan het eerste is bevestigd. Op welk model zal dit nieuwe blok debuteren? Op basis van dit laatste patent zouden we zeggen dat het om een nieuwe SV gaat, maar de nieuwe twin zal zeker een weg vinden naar een groot aantal Suzuki-modellen, net als Yamaha’s 700cc-CP2, die eerst op de MT-07 werd gemonteerd en later op de Tracer, Ténéré 700 en, recentelijk op de R7. Bij Suzuki gaat het werk door: misschien wordt 2022 het jaar…

En de turbo?

De turbokwestie moet nog worden opgehelderd. Zoals hierboven vermeld, wordt in de nieuwe ontwerpen geen melding gemaakt van turbocompressorsystemen, maar dat betekent niet dat het idee volledig is verlaten. Misschien kan Suzuki, nu de standaard twin is gelanceerd, zich concentreren op een sportiever, high-performance model. Misschien een nieuwe GSR 750? Ook in dit geval kunnen we alleen maar wachten op nieuwe geruchten…

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen